29 مرداد 1402 - 09:41
در گفت‌وگو با ایبِنا تشریح شد؛

تاثیر آزادسازی منابع ارزی ایران بر سفره مردم/ تثبیت ارز با قدرت بیشتر

تاثیر آزادسازی منابع ارزی ایران بر سفره مردم  تثبیت ارز با قدرت بیشتر
عضو اتاق ایران گفت: آزادسازی ارز‌های بلوکه شده می‌تواند تاثیر فراوانی بر منابع ارزی بانک مرکزی و کنترل بازار‌های مختلف داشته باشد.
کد خبر : ۱۵۴۱۲۱

قاسم کریمی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آزادسازی بخشی از ارز‌های بلوکه شده ایران و تاثیر آن بر منابع ارزی و قیمت کالا‌های اساسی به خبرنگار ایبِنا گفت: بی تردید افزایش منابع مالی در هر مجموعه و کشوری بسیار تاثیرگذار است و آزادسازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از ارز‌های بلوکه شده ایران از سوی کره جنوبی و عراق هم می‌تواند تاثیر فراوانی بر منابع ارزی بانک مرکزی کشورمان و کنترل بازار‌های مختلف داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه دلار‌های آزاد شده، مبلغ کم و بی تاثیری نیست، تصریح کرد: با توجه به اینکه این منابع فقط برای واردات کالا‌های غیر تحریمی اعم از کالا‌های اساسی، دارو و هر آنچه که دولت مصلحت بداند، هزینه خواهد شد، می‌تواند در مقطعی کنونی برای معیشت و سفره‌های مردم بسیار تاثیرگذار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به اینکه منابع ارزی آزادشده می‌تواند بر نوسانات و کنترل بازار ارز و کالا‌های اساسی نیز موثر باشد، تاکید کرد: بانک مرکزی با منابع ارزی در اختیار خود باید ارز واردات کالا‌های اساسی و بخش مهمی از نیاز‌های کشور را تامین کند؛ ضمن اینکه باید تخصیص ارز برای دانشجویان، مسافران، بیماران و به‌طور کلی نیاز‌های عمومی و ضروری مردم را هم پوشش دهد. طبیعتا منابع ارزی آزاد شده می‌تواند دست دولت و بانک مرکزی را در کنترل وضعیت بسیار بازتر کند؛ حتی اگر این منابع ارزی در ایران هم نباشد و به هر بانک خارجی دیگری در عمان و قطر هم منتقل شود، باز هم در اختیار بانک مرکزی کشورمان قرار دارد.

کریمی درباره تاثیر منابع ارزی آزاد شده بر تثبیت و کنترل بازار ارز کشور گفت: قطعا اگر اختیار این منابع ارزی در دست بانک مرکزی یا دولت باشد می‌توانیم تاثیر مثبتی در قیمت کالا‌های اساسی و همچنین میزان وارداتی که نیازمند انتقال ارز بود را شاهد باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: مهمترین بخش موضوع، تاثیر این منابع ارزی در ارتقای توان بانک مرکزی برای کنترل و تثبیت بازار ارز است، به‌طوری که بانک مرکزی می‌تواند با منابع داخلی که در اختیار دارد با قدرت به بازار ارز ورود کرده و آن‌را مثل ماه‌های اخیر، کنترل و تثبیت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر