29 مرداد 1402 - 09:01
وزیر نیرو:

در دولت سیزدهم بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد

در دولت سیزدهم بیش از ۷ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد
ظرفیت منصوبه تولید نیروگاه های کشور ۹۱ هزار و ۲۹۲ مگاوات است که بیش از ۷۷۴۵ مگاوات آن در دولت سیزدهم به بهره برداری رسیده است.
کد خبر : ۱۵۴۱۴۱

به گزارش ایبِنا، علی اکبر محرابیان شنبه شب در گفت وگوی خبری افزود: این میزان تولید شامل ۵۷۸۴ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۳۴۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت یا ارتقای راندمان نیروگاه‌های گذشته، ۲۰۳ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و ۳۵۸ مگاوات نیروگاه‌های تولید پراکنده است که در نقاط مختلف کشور نصب هستند.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه این ظرفیت منصوبه است، توضیح داد: امسال در نقطه پیک مصرف بیش از ۷۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات مصرف داشتیم که بالاترین مصرفی بود که در سال جاری به ثبت رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این پیک مصرفی در روز‌های باقی مانده تکرار نشود.

محرابیان با بیان اینکه به طور کلی سه مدل کولر شامل آبی، گازی و دستگاه‌های تبدیل متمرکز داریم، به اقدامات انجام شده برای ارتقای راندمان انواع کولر پرداخت و اظهار داشت: در مورد کولر‌های آبی قبلا طرحی را در حد تحقیقاتی کار کرده بودند که نمونه سازی موتور‌های «بی ال دی سی» بود که این نوع موتور‌ها افزایش قابل توجهی در بهره وری و راندمان کولر‌های آبی ایجاد می‌کند و مصرف را بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. با استفاده از ظرفیت‌های استاندارد، این موتور از نظر استاندارد به رسمیت شناخته و تولید آن در کشور شروع شده است.

وی ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کولر آبی تولید می‌کنیم که اغلب تولید کنندگان امروز با این فناوری کولر تولید می‌کنند.

محرابیان ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال استاندارد این نوع کولر به عنوان استاندارد اجباری معرفی شود و همه کولر‌های تولیدی کشور با موتور‌های بی ال دی سی تولید خواهند شد.

وزیر نیرو به اثرگذاری این نوع کولر‌ها پرداخت و گفت: علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، در مصرف آب هم صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت؛ این فناوری ۵۰ درصد صرفه جویی در برق و ۳۰ درصد صرفه جویی در آب برای ما ایجاد می‌کند.

محرابیان افزود: در کولر‌های گازی نیز با ارتقای استاندارد و با حذف رده‌های مصرف پایین، امکان افزایش بهره‌وری و راندمان وجود دارد، و این موارد در ستور کار قرار دارد و با همکاری سازمان استاندارد انجام می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر