10 شهريور 1402 - 15:00
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قابل تقدیر است/ ثبات بازار ارز ماحصل سیاست‌ تثبیت بانک مرکزی

دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قابل تقدیر است  ثبات بازار ارز ماحصل سیاست‌ تثبیت بانک مرکزی
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: رشد درآمد‌های ارزی و روند افزایش صادرات، حاکی از حرکت رو به رشد و برنامه‌ریزی شده‌ است.
کد خبر : ۱۵۴۴۷۶

مجید محمدنژاد، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان در خصوص افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی و رشد درآمد‌های ارزی در دولت سیزدهم به خبرنگار ایبِنا گفت: طبق تازه‌ترین آمار‌های منتشر شده، شاهد رشد ۴۳ درصدی صادرات نفت و افزایش حجم تجارت خارجی به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ بودیم که مطلوب و امیدوارکننده است. البته در علم مدرن اقتصاد دنیا فروش نفت خام نه تنها مزیت ویژه‌ای محسوب نمی‌شود، بلکه در بلند مدت نیز یکی از عوامل عدم رشد اقتصادی یک کشور خواهد بود. در همین راستا فروش بیشتر نفت با وجود افزایش و تلاش‌های قابل تحسین دولت سیزدهم، نباید به خروج سرمایه‌های ارزشمند از کشور منتهی شود. از این رو در این حوزه باید به سمت تولیدات نهایی حاصل از نفت حرکت کرد تا درآمد حاصل از آن تنها به حالت مُسکن برای بازار تبدیل نشود.

وی با تاکید بر دیپلماسی فعال اقتصادی و توسعه روابط با همسایگان گفت: نگاه دولت سیزدهم به خصوص به استراتژی صادرات و مبادلات با همسایگان قابل تقدیر است و به نظر می‌رسد روند افزایش صادرات، حرکت رو به رشد و برنامه ریزی شده‌ای دارد که امیدواریم این موضوع با حمایت بیشتر از صادرکنندگان خصوصا بخش دولتی بیشتر شود.


این فعال اقتصادی به لزوم ایجاد روابط بین المللی در منطقه و جهان اشاره کرد و افزود: وقتی دو یا چند کشور تصمیم می‌گیرند در قالب پیمان‌های دو یا چند جانبه با انجام توافقات و معاهدات مختلف سیاسی و اقتصادی به یکدیگر نزدیک شوند، اثرات بسیار خوبی برای فعالان و بازرگانان بخش خصوصی نیز دارد که این روند در نهایت باعث رونق کسب‌وکار و اقتصاد آن کشور‌ها و حتی منطقه خواهد شد. با توجه به ظرفیت‌های بالای ایران در ایجاد مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور‌های منطقه می‌توان به دسترسی ایران به آب‌های آزاد نیز اشاره کرد که مورد مهمی در تسهیل تجارت است. قطعا می‌توان با تجهیز زیرساخت‌های کافی در حوزه حمل‌ونقل در این حوزه نیز بسیار فعال و موثر عمل کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازگشت بیشتر ارز‌های صادراتی و همچنین آزادسازی دلار‌های بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها گفت: هر چند دسترسی به منابع ارزی بین‌المللی محدود است، اما هرچه بیشتر بتوان با دیپلماسی و اقدامات مختلف بین‌المللی، پول‌های بلوکه شده را آزاد و تجارت با کشور‌های منطقه و دنیا را تسهیل کرد، شاهد رشد و توسعه اقتصادی بیشتری نیز خواهیم بود. ما سالهاست درگیر فشار تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب هستیم که همین تحریم‌های خارجی، موانع زیادی را در روند دادوستد ارزی و پولی با بانک‌های خارجی و همچنین تجارت جهانی برای ما ایجاد کرده است. البته اتفاقات مثبت و خوب اخیر و سیاست‌های تثبیت بانک مرکزی نیز توانسته بازار ارز را با ثبات نگه دارد که امیدواریم این روند همچنان تداوم داشته باشد.


محمدنژاد در واکنش به این موضوع که آیا آمار‌های مثبت و افزایشی، نویدبخش کاهش نرخ تورم و ثبات و آرامش بازار ارز و سایر بازار‌هاست، گفت: قطعا اگر ثبات نرخ ارز ادامه دار باشد و نرخ‌های رشد حداقل برای یک بازه ۳ ساله بطور کاملا منطقی تداوم یابد، اثرات مثبت آن بسیار بیشتر از حد تصور خواهد بود. البته این موضوع اگر در کنار گشایش‌های سیاسی نیز صورت گیرد به معنای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌های خارجی و در نتیجه رشد هر چه بیشتر اقتصادی خواهد بود.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر