07 شهريور 1402 - 09:34
وزیر اقتصاد خبر داد:

تعیین تکلیف کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه؛ امروز در شورای پول و اعتبار

تعیین تکلیف کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه؛ امروز در شورای پول و اعتبار
خاندوزی گفت: کارمزد ثابت تسهیلات قرض‌الحسنه بار‌ها مورد اعتراض بوده و امیدواریم این مسئله امروز در شورای پول و اعتبار برطرف شود.
کد خبر : ۱۵۴۵۲۹

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سید احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد و امور دارایی در آیین افتتاحیه سی‌ و سومین همایش بانکداری اسلامی اظهار کرد: چهل سال از تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا می‌گذرد و فرصت مغتنمی است برای اینکه مسیر طی شده را منصفانه مرور کنیم. با این هدف که اصلاح قوانین و مقررات و اساسنامه‌های ذیل آن و همچنین نهادسازی‌هایی که انجام شده و باید انجام می‌شد می‌تواند چراغ راهی برای سال‌های آینده باشد.

 

وی ادامه داد: باید بتواینم به‌زودی سند عملیاتی برای دوره پنج یا شش ساله آتی داشته باشیم تا از درس‌های اجرای این قانون در گذشته برای آینده استفاده کنیم.

 

خاندوزی با بیان اینکه یکی از ممیزات بانکداری اسلامی موضوع قرض الحسنه به عنوان یکی از ارکان بانکداری اسلامی است، تصریح کرد: بهره‌برداران این بخش گروه‌های اجتماعی و طبقاتی هستند که بیش از دیگران نیازمند تسهیلات خرد هستند.

 

وزیر اقتصاد با تاکید براینکه دولت تلاش کرده است سهم قرض‌الحسنه را در تامین نیاز خرد خانوار گسترش دهد، افزود: در دو سال اخیر هم بانک‌های قرض‌الحسنه را تقویت و هم سازکار سایر بانک‌ها را درباره مسئله تسهیلات قرض‌الحسنه اصلاح کرده ایم.

 

وی ادامه داد: نباید نسبت به مسئله شمول و فراگیری بی تفاوت باشیم چرا که در نظامات دیگر نیز به این مسئله بسیار توجه می‌شود. یکی از سازکار‌ها در شمول مالی استفاده از ظرفیت تسهیلات قرض الحسنه به عنوان اعتبارات خرد است.

 

خاندوزی اظهار کرد: اصلاح روش محاسبه کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه امروز در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. با توجه به اینکه مسئله کارمزد ثابت بار‌ها مورد اعتراض بوده است، امیدواریم امروز این مسئله برطرف شود تا مقارن با همایش بانکداری اسلامی دستاوردی در این حوزه نیز داشته باشیم.

 

ریشه ناترازی بانک‌ها کجاست؟

 

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اگر بنا داشتیم قوانین بانکداری اسلامی را رعایت کنیم آیا با این حجم از ناترازی در بانک‌ها موجه می‌شدیم؟، تصریح کرد: پاسخ این سوال این است که در دل آسیب شناسی ناترازی به مسئله درآمد و هزینه می‌رسیم که به معنی ناترازی بدهی و دارایی است و اگر این مسئله برطرف شود ناترازی بانک‌ها نیز حل می‌شود.

 

وی افزود: مقایسه این ریشه یابی با مسئله‌ای که در دل بانکداری اسلامی مطرح می‌شود که بانک باید نقش وکالتی خود را به نحو موثری انجام دهد و بانک به عنوان رابط میان سپرده‌گذارن و سرمایه گذارن عمل کرده و سود محقق شده آن را به سپرده گذاران برگرداند این مسائل شکل نمی‌گرفت.

 

به گفته خاندوزی، ریشه ناترازی بانک‌ها عدم توجه به نقش اصلی بانک‌ها است. رکن اصلی بانکداری اسلامی پیوند بین بخش واقعی و پولی اقتصاد است و هرگاه این پیوند با عقود و قرارداد‌های بانکی شکسته شود اثرات مخرب آن بر اقتصاد و نظام پولی کشور وارد می‌شود. مصادیق متعددی از بانک‌هایی داریم که اساس حیات آن‌ها به جبران ناترازی آن‌ها از سوی دولت و بانک مرکزی بوده است.

 

وی تاکید کرد: نظام عقود بانکداری اسلامی بازگشت به پیوند بخش واقعی و تولید کالا و خدمت است. برای بازگشت به اصلاح ساختار به نحوی که فرصت تولید و ایجاد بانک‌های ناتراز کمتر شود ناچار به بازگشت به نقش درست و پایبندی بانک‌ها در توجه به نقش درست آن‌ها هستیم.

 

وزیر اقتصاد در پایان گفت: رئیس محترم جمهور در رابطه با اصلاح نظام بانکی کشور تاکید دارند و در حال برگزاری جلساتی با کارشناسان و صاحب نظران این حوزه هستیم تا بتوانیم نظام بانکی کشور را اصلاح کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر