29 شهريور 1402 - 19:00
معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد؛

حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور، راهکاری برای رشد بهره‌وری در اقتصاد ایران

حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور، راهکاری برای رشد بهره‌وری در اقتصاد ایران
برای بهره‌ور شدن، باید از اقتصاد منبع‌محور به سمت اقتصاد دانش‌محور حرکت کنیم.
کد خبر : ۱۵۵۳۱۳

به گزارش ایبِنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، نشست هم‌اندیشی «داود منظور»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با جمعی از نخبگان، صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی با موضوع «اولویت‌های نظام برنامه‌ریزی کشور» برگزار شد که نخبگان، صاحب‌نظران و فعالان اقتصادی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

از جمله حاضران در این نشست، «محمد آتشک»، مشاور معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه کشور؛ «سعید حسن‌زاده»، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران؛ «حسن چنارانی»، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه و «سعید شوال‌پور»، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور، بودند که به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند. در ادامه به مهم‌ترین موارد مطرح شده از سوی آنان اشاره می‌شود.

لزوم تربیت سیاست‌پژوه توسعه در سازمان برنامه و بودجه کشور

«محمد آتشک»، مشاور معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه بر لزوم تربیت سیاست‌پژوه توسعه در این تاکید کرد و گفت: سیاست‌های توسعه کشور بر نتایج پژوهش‌ها مبتنی نیست و با وجود انجام پژوهش‌های متعدد در کشور، ردی از آن‌ها در سیاست‌های توسعه بخش‌ها دیده نمی‌شود.

وی افزود: «سیاست‌پژوهی توسعه» یک فرایند مورد نیاز سازمان برنامه و بودجه کشور است که برای تضمین کیفیت سیاست‌های خود به آن نیاز دارد. نخبگان شاغل در دستگاه‌های اجرایی کشور می‌توانند ردای سیاست‌پژوهی توسعه بر تن کنند و سازمان برنامه و بودجه کشور بهترین محمل برای تربیت سیاست‌پژوه توسعه در کشور است.

معاون توسعه مدیریت و امور مجلس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: آمادگی دارم در صورت تأیید و حمایت ریاست سازمان، ظرف مدت دو ماه، سیاست‌پژوهان توسعه را در بخش‌های مختلف سازمان معرفی کنم.

دارایی‌های به‌قیمت رسیده حاکمیت صرف آبادانی بیابان‌های کشور شوند

«سعید حسن‌زاده»، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در این نشست، اظهار داشت: دولت سیزدهم بسیار پُرکار است، اما نتوانسته است بر یک پروژه و نقطه مشخص متمرکز شود. منابع کشور مانند نفت و گاز و وسعت سرزمینی، جزو مزیت‌های کشور برای توسعه هستند و باید به‌درستی مورد استفاده قرار گیرند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم دارایی‌های به‌قیمت رسیده حاکمیت، صرف آبادانی بیابان‌های کشور شوند و با منابع آنها، شهر‌های هوشمندی مشابه کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس شکل بگیرند. دولت سیزدهم یک پروژه مشخص ملی پیش روی خودش قرار بدهد و بر روی آن متمرکز شود.

ساختار سیاست‌گذاری تورمی باید اصلاح شود

«حسن چنارانی»، رئیس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این نشست گفت: برای رسیدن به زبان مشترک بین دانشگاه‌ها و نخبگان اقتصادی با دولت و دستگاه‌های اجرایی، باید نشست‌های بیشتری برگزار شود. از جمله دستور کار‌های این نشست‌ها می‌تواند اصلاح ساختار سیاست‌گذاری تورمی باشد. ساختار کنونی منجر به ایجاد ناترازی‌های زیادی شده و نیازمند اصلاحات ساختاری است.

علت‌های شکل نگرفتن پروژه‌های پیشران در کشور

«سعید شوال‌پور»، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز بیان کرد: باید بین رشد و توسعه تفاوت قائل شویم. برای بهره‌ور شدن، باید از اقتصاد منبع‌محور به سمت اقتصاد دانش‌محور حرکت کنیم.

وی ادامه داد: موضوع بهره‌وری نیاز به واکاوی جدی دارد و برای تعیین سهم راهکار‌های قیمتی و غیرقیمتی در ارتقای بهره‌وری، بررسی‌های بیشتری باید صورت پذیرد. احتمالاً راهکار‌های غیرقیمتی نقش زیادی در ارتقای بهره‌وری ندارند.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: در شکل نگرفتن پروژه‌های پیشران در کشور، موانع نهادی، موانع فناوری و نوآوری و موانع اقتصادی و مالی نقش دارند. در موضوع مشارکت عمومی - خصوصی، نباید انتظارات زیادی داشته باشیم. این مسئله، فرادستگاهی است و همه دستگاه‌ها باید در اجرای آن سهیم شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر