09 مهر 1402 - 13:15
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

دسترسی به منابع ارزی جدید چه مزیت‌هایی دارد؟ / از بهبود انتظارات تورمی تا کاهش رکود اقتصادی

دسترسی به منابع ارزی جدید چه مزیت‌هایی دارد؟   از بهبود انتظارات تورمی تا کاهش رکود اقتصادی
هر پولی که به عنوان سرمایه وارد کشور شود قطعا به وضعیت کاهش رکود در کشور دامن می زند که در نوع خود مطلوب ماست.
کد خبر : ۱۵۵۶۰۶

مرتضی عزتی؛ اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره اهمیت آزادسازی منابع ارزی کشور و تاثیراتی که روی شاخص‌های کل به‌ویِژه در بهبود وضعیت معیشتی به نفع کاهش نرخ تورم می‌گذارد، اظهار کرد: هر گونه درآمدزایی ارزی برای کشور از جهات مختلف حائز اهمیت است، چرا که کشور به درآمد‌های ارزی برای تامین مقاصد تجاری و وارداتی و سایر مسائل مرتبط با تامین ارز مورد نیاز متقاضیان نیازمند است، پس هر گونه ارزآوری از محل‌های مختلف برای اقتصاد کشور قابل توجه است.

 

وی خاطر نشان کرد: اینکه درآمدزایی ارزی کشور از محل فروش نفت، کالای تولید شده و کالای صادراتی غیرنفتی باشد یا منابع آزاد شده ارزی کشور که آن هم ماحصل تجارت خارجی و صادرات نفتی و غیر نفتی ایران به کشور‌های مختلف بوده؛ حائز اهمیت است چرا که به بهبود شاخص‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: آزادسازی ارز‌های مسدود شده ایران به این دلیل حائز اهمیت است که با انتقال دارایی‌های ارزی ایران به داخل کشور وضعیت اقتصادی و تامین درآمد‌های ارزی و انتظارات تورمی نسبت به قبل بهتر می‌شود، بنابراین بازار‌ها و متفاضیان ارز این جهت اطمینان خاطر بیشتری پیدا می‌کنند که در نهایت به نفع کاهش نوسان در بازار ارز است.

 

عزتی گفت: ارز‌های آزاد شده در هر موضوعی هزینه شود اعم از واردات نهاده، مواد اولیه مورد نیاز تولید، کالای مصرفی یا دارو و نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های به روز بسیار خوب است؛ چرا که بخشی از نیاز‌های کشور را تامین می‌کند.

 

این اقتصاددان در پایان اظهار کرد: به بیان دیگر هر پولی که به عنوان سرمایه وارد کشور شود قطعا به وضعیت کاهش رکود در کشور دامن می‌زند که در نوع خود مطلوب ماست؛چرا که به جریان انداختن بخش تولید یک نیاز ضروری برای کشور تلقی می‌شود.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر