تصمیم جدید بانک مرکزی عراق برای دلار زدایی

تصمیم جدید بانک مرکزی عراق برای دلار زدایی
رئیس کل بانک مرکزی عراق گفت: ۹۰ درصد از فروش بانک مرکزی به منظور حواله و نقل و انتقالات خارجی است.
کد خبر : ۱۵۵۶۱۹

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از المیادین، علی العلاق، رئیس کل بانک مرکزی در بیانیه‌ای به خبرگزاری عراقی گفت: «مشکل در بخش نقدی است که ۱۰ درصد از فروش روزانه داخلی بانک مرکزی را تشکیل می‌دهد».

رئیس کل بانک مرکزی عراق می‌گوید ۹۰ درصد از فروش بانک مرکزی به منظور حواله و حواله خارجی است و حاکی از آن است که برخی مبلغ اختصاص داده شده به مسافران را برداشت می‌کنند که فشار و افزایش قیمت نقدی را به همراه دارد.

وی همچنین افزود: این درصد برای رفع نیاز مسافران کافی است، اما برخی با برداشت از مبلغ اختصاص یافته به مسافران سعی در تسلط بر بازار ارز دارند که فشار و افزایش قیمت نقدی را به همراه دارد. این افراد که در حال انجام عملیات غیرقانونی و مجرمانه هستند، شناسایی شده اند.»

العلاق همچنین خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد درآمد‌های نفتی به بانک مرکزی وارد نمی‌شود، زیرا وزارت دارایی از آن برای پرداخت‌های خارجی استفاده می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی عراق همچنین اعلام کرد که مذاکراتی در حال انجام است تا روند واردات از طرف ایرانی به گونه‌ای سازماندهی شود که با نقض تحریم‌ها و توافقات، عراق در معرض هیچ مشکلی قرار نگیرد.

در اوایل ماه جاری، رئیس بانک مرکزی عراق اعلام کرد که تمامی معاملات داخلی تجاری و سایر معاملات از سال آینده به جای دلار به دینار عراق محدود خواهد شد.

العلاق در مصاحبه خود با خبرگزاری عراق گفت: «امکان پذیرش درهم امارات، لیر ترکیه، روپیه هند و یورو وجود دارد. این بخشی از فرآیند تسهیل نقل و انتقالات خارجی از طریق بازکردن درگاه‌های مستقیم در ارز‌های کشور‌هایی است که با آن‌ها سروکار داریم.»

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: عراق دلار دینار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر