ایبنا بررسی کرد؛

روند افزایش رشد و کاهش تورم ایران برخلاف روندهای جهانی

روند افزایش رشد و کاهش تورم ایران برخلاف روندهای جهانی
گزارش جدید صندوق بین‌‌المللی پول حاکی از افزایش رشد اقتصادی ایران و کاهش تورم و در جهت عکس جریان اصلی اقتصاد جهانی قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۵۵۹۵۶

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ پیشنهاد سیاستی صندوق بین المللی پول به بانک‌های مرکزی جهان، در خصوص حفظ سیاست‌های انقباضی پولی و هشدار برای کنترل تورم‌های بالای آتی است. صندوق بین المللی پول در گزارش چشم‌انداز جهانی خود، در مورد آمار تورم شاخص مصرف کننده جهانی تجدید نظر کرد و آن را از ۵.۲ درصد به ۵.۸ درصد افزایش داد. خبر افزایش تورم با بازنگری در رشد اقتصاد جهانی ۲۰۲۴ همراه شده است.

 

تجدید نظر تورم شاخص قیمتی مصرف کننده صندوق بین‌المللی پول

روند افزایش رشد و کاهش تورم برخلاف روندهای جهانی

 

در اکثر کشور‌های مورد بررسی صندوق بین‌المللی پول (IMF)، تورم واقع شده از تورم هدف بالاتر خواهد بود. در اجلاس سالانه میان IMF و بانک جهانی در مراکش، دو نهادمالی در مورد پیش‌بینی‌های خود تبادل نظر کردند. نشست هفته جاری همزمان با جنگ فسلطین-اسرائیل شده که می‌تواند بر روی قیمت جهانی نفت در خاورمیانه اثرگذار باشد و سرنوشت اقتصاد جهانی را از پیش بینی‌های ذکر شده دور کند. به عبارت دیگر، باید پیش‌بینی‌های این نهاد را به عنوان سناریوی خوش‌بینانه جهانی در نظر گرفت که در آن یک سوم از عرضه نفت جهانی (عرضه نفت خاورمیانه) به خطر نیافتاده است. اثر گسترده دیگری که این درگیری و جنگ حادث شده، افزایش عدم‌اطمینان در اقتصاد جهانی است.

 

عمده بانک‌های مرکزی کشور‌های توسعه یافته، نرخ‌های بهره خود را در سال اخیر برای مبارزه با تورم بالا برده‌اند. تورم جهانی در سال ۲۰۲۲، افزایش ۸.۷ درصدی را تجربه کرده که از سال ۱۹۹۰ بی‌سابقه است.

 

پیر-اولیور گورینشاس (Pierre-Olivier Gourinchas)، اقتصاددان ارشد IMF، در ضمیمه گزارشات نهایی گفت: سیاست‌های پولی انقباضی را باید تا کاهش تورم به زیر نرخ  هدفگذاری ادامه داد. به‌نظر نمی‌رسد اقتصاد جهانی هنوز از رکود رهایی یافته و اقتصاد جهانی آماده بازگشت بر روی محور رشد باشد.

 

از سوی دیگر، تکانه‌های اقتصاد جهانی با شیوع کرونا و تعطیلی گسترده مراکز عمومی و شرکت‌ها شروع شد. این مسئله موجب شکست زنجیره عرضه جهانی، افزایش تقاضای کل و رکود بازار کار شد. سپس بحران‌های غذا و انرژی در پی شروع جنگ اوکراین بالا گرفت و این اثر بیش از سایر کشور‌ها در اروپا احساس شد.

 

صندوق بین‌المللی پول از ماه آوریل در خصوص کاهش رشد میان‌مدت و اثرات اقتصادی بلندمدت همه‌گیری هشدار داده بود. با وجود آنکه رشد جهانی ناچیز است، اما IMF امیدوار است می‌توان بدون ایجاد رکود اقتصادی، تورم را کنترل و رشد را بازیابی کرد. باید در نظر داشت، تمامی پیش بینی‌های نهاد مالی IMF بدون در نظر گرفتن جنگ فسلطین و رژیم صهیونیستی است، بدین ترتیب پیش‌بینی‌ها یک سناریو خوش بینانه را برای اقتصاد جهانی، کشور‌های توسعه یافته و واردکننده نفت و مواد خام رسم می‌کند.

 

 

اجزاء و موارد تشکیل دهنده تورم جهانی

روند افزایش رشد و کاهش تورم برخلاف روندهای جهانی

 


به گزارش خبرنگار ایبنا؛ با توجه به روند‌های توصیف شده از وضعیت آتی اقتصاد جهان توسط صندوق بین المللی پول، رشد‌های پایین و عدم امکان تحقق هدف گذاری‌های تورمی در اکثر کشور‌های جهان و کشور‌های توسعه یافته دور از ذهن نیست.

 

 

پیش بینی رشد کشور‌های توسعه یافته
روند افزایش رشد و کاهش تورم برخلاف روندهای جهانی

 

 

با این وجود پیش بینی رشد اقتصادی و تورم ایران، نوید بخش بازیابی اقتصاد و بازگشت بر مسیر رشد پایدار و مثبت در کنار کاهش تورم است. افزایش ارزش افزوده بخشی، در کنار روند صعودی تشکیل و انباشت سرمایه توانسته روند آتی را روشن کرده و ثبات را به اقتصاد ایران بازگرداند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر