19 مهر 1402 - 10:02
تحلیلی بر گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول؛

چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی ایران از نگاه مراجع بین‌المللی

چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی ایران از نگاه مراجع بین‌المللی
گزارش بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در کنار ارقام بانک مرکزی و مرکز آمار، حکایت از چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی آینده کشور دارد.
کد خبر : ۱۵۵۹۶۲

به گزارش خبرنگار ایبنا، آمار و ارقام رشد اقتصادی ایران در بهار امسال از سوی بانک مرکزی ۶.۲ درصد و از سوی مرکز آمار ۷.۹ درصد اعلام شده است. این آمار‌ها چشم‌انداز مثبتی از وضعیت اقتصادی کشور در ماه‌های آتی ایجاد کرد. علاوه بر این آمار و ارقام، گزارش‌های جدید بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران نیز نشان می‌دهد که چشم‌انداز‌ها مسیر درستی را نشان می‌دهد.

 

پیش‌بینی ۴.۱ درصدی بانک جهانی برای رشد اقتصادی ایران

 

چند رور پیش، بانک جهانی پیش‌بینی خود از وضعیت اقتصادی غرب آسیا و شمال آفریقا را اعلام کرد. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصادی ایران تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ به ۴.۱ درصد می‌‎رسد. این پیش‌بینی از برآورد ۳.۸ درصدی سال گذشته برای اقتصاد ایران بالاتر است و حتی از رقم ۲.۹ درصدی که بانک جهانی در گزارش ماه اکتبر سال گذشته خود برای اقتصاد ایران اعلام کرده بود نیز ۱.۲ واحد درصد بالاتر است. این آمار‌ها نشان می‌دهد که از منظر بانک جهانی اقتصاد ایران در سال جاری رشد اقتصادی بالاتری را تجربه می‌کنند و این کشور در مسیر بهبود اقتصادی قرار دارد.

 

البته بانک جهانی در این گزارش اعلام کرده است که رشد اقتصادی کشور‌های غرب آسیا و شمال آفریقا ۱.۹ درصد خواهد بود که این برآورد نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی ۲ برابر غرب آسیا و شمال آفریقاست.

 

پیش‌بینی ۳ درصدی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

 

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان، با تصحیح و افزایش برآوردهایش از میزان رشد اقتصادی ایران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ رشد اقتصادی ایران در این سال‌ها را به ترتیب ۳.۸ و ۳ درصد اعلام کرده است. این نهاد، پیش‌بینی قبلی خود از رشد اقتصادی امسال ایران را که ۲ درصد اعلام کرده بود که در گزارش جدید آن را افزایش داده است.

 

IMF رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را نیز در ابتدا ۲ درصد پیش‌بینی کرده بود، سپس در مردادماه آن را ۳.۵ درصد اعلام کرد، اما اکنون برآورد قبلی خود را نیز تصحیح کرده و به ۳.۸ درصد افزایش داده است.

 

چشم‌انداز مثبت رشد اقتصادی کشور در فصول آینده

 

بسیاری از کارشناسان اقتصادی با اشاره به بهبود دیگر شاخص‌های اقتصادی ایران در کنار افزایش فزاینده رشد اقتصادی در فصول اخیر، چشم‌انداز مثبتی از رشد اقتصادی کشور در ماه‌های آینده را ترسیم می‌کنند. گزارش‌های جدید مهمترین مراجع آمار‌های اقتصادی جهان یعنی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز به خوبی بر این نکته تاکید می‌کنند.

 

بنظر می‌رسد با عملکرد خوب بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و ایجاد ثبات اقتصادی در ماه‌های اخیر، فضای مناسبی برای افزایش رشد اقتصادی کشور به وجود آمده است. علاوه بر این اقدامات خوب دولت و از طرفی شرایط اقتصاد جهانی به گونه‌ای است که همزمان با افزایش قیمت نفت، میزان صادرات نفت ایران نیز افزایش پیدا کرده است و این مسئله منجر به افزایش درآمد‌های ارزی شده است.

 

در ماه‌های اخیر و با پیگیری‌های موثر دولت سیزدهم و بانک مرکزی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران در کشور‌های جهان نیز آزاد شده است.

 

پیش‌بینی می‌شود ثبات و آرامش بازار‌ها در اقتصاد ایران ادامه‌دار باشد و کشور پس از گذر از رکود دهه ۹۰، دهه جدیدی را با بهبود شاخص‌های اقتصادی و رشد اقتصادی بالا پشت سر بگذارد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر