19 مهر 1402 - 13:22

هیجانات خوابید؛ نرخ ارز و سکه دوباره کاهشی شد/ عقب‌گرد دلار به کانال ۵۱

هیجانات خوابید؛ نرخ ارز و سکه دوباره کاهشی شد  عقب‌گرد دلار به کانال ۵۱
با از بین رفتن هیجانات کاذب بازار طلا و ارز، طلا و دلار وارد کانال پائین‌تر شدند و روند کاهشی این بازارها ادامه دارد.
کد خبر : ۱۵۵۹۷۷

به گزارش خبرنگار ایینا، روز شنبه پانزدهم مهرماه یک خبر غیرمنتظره به جهان مخابره شد. نیرو‌های مقاومت فلسطین در عملیاتی به نام طوفان الاقصی ضربه تاریخی و سنگینی به رژیم صیهونیستی وارد کردند و آتش جنگ در این منطقه برافروخته شد. همزمان با این اتفاق زلزله بزرگی نیز در افغانستان اتفاق افتاد که منجر به تعطیلی بازار ارز هرات شد.

 

این اتفاقات باعث تحریک انتظارات تورمی و نوسان بازار ارز و طلا در داخل کشور شد. اغلب کارشناسان اقتصادی از همان ابتدا عقیده داشتند که این افزایش قیمت‌ها تنها به دلیل جو روانی و هیجانی غیرمنتظره در بازار‌ها شکل گرفته و قیمت‌ها به زودی روند کاهشی خود را آغاز می‌کنند.

 

پس از گذشت چهار روز از این اتفاق و بعد از بیانات دیروز رهبر انقلاب و موضع‌گیری صریح نسبت به این مسئله که ایران در این حماسه مردم فلسطین نقشی نداشته است، دلار تلگرامی و قیمت طلا و سکه با آغاز روند کاهشی به کانال‌های پائین‌تر عقب نشینی کردند و این روند همچنان ادامه دارد.

 

دلار تلگرامی که با نرخ‌سازی دلالان بازار ارز در روز‌های اخیر به نیمه کانال ۵۳ هزار تومانی رسیده بود، روز گذشته به کف کانال ۵۲ هزار تومان رسید و با ادامه روند کاهشی در امروز، اکنون به کانال ۵۱ هزار تومان رسیده است.

 

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که به بالای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده بود، در معاملات امروز وارد کانال ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی شده و با قیمت ۲ میلیون و ۳۸۳ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت سکه طرح جدید نیز که به بیش از ۳۱ میلیون تومان رسیده بود، اکنون به قیمت ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بازگشته است.

 

نوسانات اخیر با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد. زیرا در شرایطی که اقتصاد کشور افزایش ۴ برابری فروش نفت، افزایش قابل توجه درآمد‌های ارزی ناشی از تراز مثبت تجاری، آزادسازی میلیارد‌ها دلار از منابع ارزی مسدود شده، رشد اقتصادی پیاپی در ۸ فصل و کاهش ۱۶ واحد درصدی نرخ تورم از ابتدای سال را تجربه کرده است، انتظار می‌رود بازار‌ها در ثبات و آرامش به سر ببرند.

 

این اتفاق در سال‌های گذشته بار‌ها تکرار شده است. زمانیکه بازار‌ها با خبر غیرمنتظره‌ای مواجه می‌شوند، دلالان با سوءاستفاده از جو هیجانی به وجود آمده، سعی در دامن زدن به افزایش قیمت‌ها و نوسان‌گیری از آن دارند. برای نمونه چند ماه پیش در کودتای رئیس گروه واگنر روسیه نیز مشاهده شد که در ساعات کوتاهی افزایش و کاهش شدید قیمت‌ها در بازار طلا و ارز اتفاق افتاد. چنین نوساناتی در اسفندماه سال گذشته و خردادماه امسال نیز تکرار شد.

 

در چنین شرایطی افراد باید مراقب باشند تا در تله دلالان نیافتند و برای این اقدام نیز باید از رفتار هیجانی در نوسانات کوتاه‌مدت بازار‌ها دوری کرد.

 

سرمایه گذاری در بازار ارز در مقطع کنونی برای مردم، یک قمار سر بسته است چرا که این نوسانات ناشی از رفتار هیجانی کاذب و احساسی است و همانطور که مسائل بنیادی اقتصاد نشان می‌دهد، به زودی تب بازار طلا و ارز فروکش خواهد کرد و قیمت‌ها به ثبات و تعادل قبلی خود برمی‎‌گردند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر