سیاستگذاری اشتباه در بورس با وجود ارزندگی سهام

سیاستگذاری اشتباه در بورس با وجود ارزندگی سهام
کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، به دلیل سیاست‌گذرای اشتباه، ارزندگی سهام نتوانسته منجر به جذب متقاضی حقیقی و رشد این بازار شود.
کد خبر : ۱۵۶۳۷۷

به گزارش ایبنا؛ بورس اوراق بهادار تهران در روز پایانی اولین ماه پاییز توانست روند صعودی به خود بگیرد و تحت تاثیر آمار‌ها و صورت‌های مالی ۶ ماهه با رنگ سبز همراه شود. امروز گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات سبزترین گروه بازار بود. این گروه بیشترین ورود پول حقیقی را نیز ثبت کرد.

 

در معاملات امروز بازار سهام تقاضای نه چندان سنگین خریداران تا انتهای معاملات ادامه یافت و شاخص‌های بورسی مثبت بسته شدند. با این همه با بهبود تقاضا شاخص‌ها رشد کردند. به نظر می‌رسد، لیدری نماد‌های ریالی بازار نشانه مثبتی برای بورس تهران است و می‌توان در انتظار رشد ریالی‌های بازار در معاملات امروز نیز بود.

 

سیاستگذاری اشتباه در بورس با وجود ارزندگی سهام

 

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگویی اشاره کرد: وجود برخی چالش‌ها همچون سیاستگذاری‌های اقتصادی و همچنین ریسک‌های سیاسی ناشی از جنگ، بازار سهام برخلاف دیگر بازار‌ها روندی کم‌نوسان و اغلب منفی را سپری می‌کند.

 

این کارشناس بازار سرمایه در بخشی از سخنان خود به عوامل متعدد اثرگذار بر بورس اشاره کرد و ادامه داد: نبود سیاستگذاری مشخص در زمینه اقتصادی و بازار سرمایه، باعث شده است که با وجود ارزندگی بالایی که قیمت سهام دارند، بورس به جایگاه خود نرسد.

 

وی افزود: نگرانی از مسائل متعددی به خصوص دخالت‌های دولتی، باعث شده است که مسیر بورس همگام با ارزندگی‌ها پیش نرود و از همین رو شاهد روز‌های کم‌رمقی در کلیت بازار سرمایه باشیم.

 

بورس بالاخره سبزپوش شد

 

در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس ۷ هزار و ۲۳۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۳۲ هزار و ۲۱۲ واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت ۳۶ صدم درصد بوده است.

 

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۳ هزار و ۹۰۸ واحد در رقم ۶۹۰ هزار و ۱۵۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت ۵۷ صدم درصد بوده است.

 

شاخص کل فرابورس با افت ۶۰ واحدی به رقم ۲۵ هزار و ۳۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با صعود ۷۸۶ واحد به سطح ۱۲۳ هزار و ۴۹۳ واحد رسید.

 

کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

 

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای چهارمین روز متوالی منفی شد و ۷۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به دیروز ۴۹ درصد کمتر شده است.

 

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، خاور (ایران خودرو دیزل) و وآیند (بانک آینده) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های ثشاهد (سرمایه گذاری شاهد)، چدن (تولیدی چدن سازان) و سامان (بانک سامان) تعلق داشت.

 

افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۴۰۸ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۵ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان بود که ۴۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

 

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۷ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۳ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان رسید.

 

کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

 

تعداد نماد‌های مثبت ۳۶۷ نماد و تعداد نماد‌های منفی ۴۱۸ نماد بوده است.۵۳ درصد نماد‌ها سرخ پوش شدند.

 

در معاملات یکشنبه، ۶۱ نماد صف خرید داشتند و ۶۲ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۳۸ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۱۴۶ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۳۹ درصدی به ۱۷۴ میلیارد تومان رسید.

 

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به ۲۶.۹ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۳.۶ میلیون رسید.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر