مرور خاطرات صعود بازدهی اوراق خزانه آمریکا؛

نشانه‌‌هایی از یک بحران بزرگ

نشانه‌‌هایی از یک بحران بزرگ
دفعه آخری که بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا به سطوح کنونی رسید، دو شوک رکودی پیاپی به اقتصاد ایالات متحده وارد شد.
کد خبر : ۱۵۶۵۳۲

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از بلومبرگ؛ توجیه خوبی برای تعجب سرمایه‌گذاران از تاب‌آوری کنونی اقتصادی آمریکا وجود دارد؛ آخرین خاطره آمریکا از صعود سریع و بالای بازده اوراق خزانه، دو رکود پیاپی و ماندگار است.

 

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا، به عنوان یکی از مهمترین معیار‌های ارزیابی هزینه تامین مالی، در سه سال اخیر جهشی بیش از ۴ درصد داشته است. حتی در هفته‌هایی، بازده این اوراق تا بیش از ۵ درصد نیز رسیده که از سال ۲۰۰۷ بی‌سابقه است. اگر صفحه خاطرات را به خوبی ورق بزنیم؛ سرعت افزایش بازده اوراق مذبور از اوایل سال ۱۹۸۰ نیز بیشتر است، زمانی که اقدامات جنگ طلبانه پل ولکر (Paul Volcker)، رئیس وقت فدرال رزرو، علیه تورم نرخ‌های بازده اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را تا مرز ۱۶ درصد رساند.

 

از جهتی، تشابه زمانه به بحران‌ها بسیار زیاد است. اما پیکار تورمی مشاهده شده از سوی جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس کنونی فدرال رزرو، به وسیله افزایش شدید نرخ‌های بهره، از دوران مذکور بی‌بدیل است. همانطور که تخمین‌های فدرال رزرو آتلانتا نشان می‌دهد، این نبرد در فصل سوم سال میلادی با شدت بیشتری پیش رفته است.

 

البته لازم به ذکر است، سیاست‌های دوران ولکر محدودتر بود. اگر بازده حقیقی اوراق خزانه (یعنی اختلاف بازده اوراق و تورم شاخص قیمتی مصرف کننده) را زیر ذره‌بین قرار دهیم؛ در اواسط سال ۱۹۸۱ و دوره ظهور دومین رکود، بازده حقیقی اوراق به مرز ۴ درصد رسیده بود و با توجه به محاسبات گروه اقتصادی بلومبرگ، اکنون این رقم در مرز ۱ درصد قرار دارد.

 

بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا؛ بیشترین و سریع ترین افزایش بازده اوراق از اوایل دهه 1980

رفتار بازده اوراق خزانه آمریکا، یادگار خوشی ندارد/ خطر سقوط اقتصادی

 

اما قدرت‌نمایی شاخص‌های کلان اقتصادی، بازار‌ها را با نااطمینانی مواجه کرده و بازده اوراق خزانه، به امید حمایت فدرال رزرو به وسیله افزایش آتی نرخ‌های بهره، صعود کرده است.

 

اینکه چنین سطح از تاب‌آوری توسط اقتصاد آمریکا قابل تحمل باشد، سوالی است که باید پاسخ آن را در آینده مشاهده کرد. بیل آکمن (Bill Ackman)، میلیاردر سرمایه‌گذار با فرارسیدن روز دوشنبه، موضع معاملاتی نزولی خود را در اوراق خزانه بلندمدت بست و می‌گوید: اقتصاد به سرعت در حال ورود به دوره رکود است.

 

با این وجود باید دانست، سال میلادی جاری با هشدار‌های مشابهی آغاز شد که مبنی بر افزایش بازده اوراق خزانه با تغییر جهت سیاستی فدرال رزرو همراه خواهد شد.

 

اتفاقی که رخ داد موجب تلاطم قیمت اوراق خزانه آمریکا شد. شاخص کل خزانه آمریکا، تهیه شده توسط بلومبرگ، کاهش ۲.۶ درصدی را در سال میلادی جاری نشان داده و از اوج خود در آگوست ۲۰۲۰ به میزان ۱۸ درصد سقوط کرده است. برای مقایسه، از اوج تا حضیض تاریخی این شاخص، خارج دوره مذکور، افتی ۷ درصدی را در سال ۱۹۸۰ تجربه کرده است و آن زمانی بود که نرخ بهره هدف فدرال رزرو به ۲۰ درصد رسیده بود.

 

عامل دیگری که موثر بوده، افزایش ناگهانی کسری بودجه دولت فدرال آمریکا است، این موضوع موجب سیلان اوراق خزانه‌داری شده و خریداران قدیمی از جمله فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی جهانی، خرید اوراق خود را کاهش داده‌اند (زیرا با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند و خرید دارایی توسط بانک‌های مرکزی یک سیاست انبساطی و نقض غرض است). این علت موجب شده بازده اوراق در هفته‌های اخیر اوج گیرد و معامله‌گران بازار تصور کنند افزایش نرخ‌های بهره پایان یافته است.

 

پریا مصرا (Priya Misra)، مدیر سبد دارایی در JPMorgan، گفت: سناریو پایه ما، یک ضربه سخت به اقتصاد آمریکا است. اما داده خاصی ندارم تا به شما دقیق بگویم، به خاطر این آمار است که یک رکود سخت نزدیک است. شواهد بسیار کم بوده، ولی افرادی که اوراق را خریدند، همگی ضرر را تجربه کردند.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر