مقاومت بانک اروپایی در برابر فشار تحریم‌های غربی برای خروج از روسیه

مقاومت بانک اروپایی در برابر فشار تحریم‌های غربی برای خروج از روسیه
بانک رایفایزن یکی از آخرین بانک‌های مهم غرب است که هنوز در روسیه تحریم شده باقی مانده است.
کد خبر : ۱۵۶۸۴۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از راشاتودی، طبق آخرین گزارش گروه رایفایزن، سودآوری این گروه بانکی اروپایی در روسیه همچنان در حال کاهش است و از ماه ژانویه تا سپتامبر با ۵.۷ درصد کاهش به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است. بر اساس این سند که این هفته منتشر شد، سود عملیاتی با ۱۹.۲ درصد کاهش به ۲.۱ میلیارد یورو (۲.۲ میلیارد دلار) رسیده است. پرتفوی این وام دهنده اتریشی طی دوره نه ماهه دو سوم کاهش یافت و به ۶.۳ میلیارد یورو رسید.


برای سه ماهه سوم، سود این بانک در روسیه پس از کسر مالیات به ۳۳۹ میلیون یورو رسید که ۲.۳ برابر کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. درآمد ۳۳۱ میلیون یورو بود، در حالی که سود عملیاتی ۵۷۴ میلیون یورو بود.رایفایزن یکی از آخرین وام دهندگان بزرگ غربی است که هنوز در روسیه فعالیت می‌کند. این بانک به عنوان بازیگر مهمی در اقتصاد روسیه تلقی می‌شود که راه نجاتی برای پرداخت‌های یورو و دلار این کشور فراهم می‌کند. این یکی از تنها دو بانک خارجی در فهرست ۱۳ موسسه اعتباری مهم بانک مرکزی روسیه است که دیگری یونی کردیت ایتالیا است.


این وام‌دهنده اتریشی در ماه مارس پس از افزایش فشار دولت‌های غربی، اعلام کرد که قصد دارد بخش تجارت روسیه خود را تا سپتامبر متوقف کند. گروه مالی این بانک، در برابر درخواست‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تسریع خروج از روسیه مقاومت کرده است. بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز این بانک را برای خروج از بازار روسیه تحت فشار قرار داده است.


این بانک قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد تا ماه سپتامبر این واحد را بفروشد یا از ساختار گروه خارج کند. با این حال، در ماه آگوست، یوهان استروبل، رئیس کل این گروه مالی اعلام کرد که این شرکت این فرآیند را تا پایان سال به تعویق انداخته است. در ماه سپتامبر، این بانک درخواستی برای ثبت یک لوگوی جدید در روسیه داد و گفت که می‌خواهد قابلیت‌های این علامت تجاری را گسترش دهد.

نویسنده: معصومه میرمعصومی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر