13 آبان 1402 - 22:37
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی:

یک سوم صادرات غیرنفتی کشور از طریق مناطق آزاد است

یک سوم صادرات غیرنفتی کشور از طریق مناطق آزاد است
۹٤ منطقە آزاد ویژە مصور در جمهوری اسلامی ایران داریم کە از این تعداد ۱٨ منطقە آن آزاد و مابقی منطقە ویژە هستند.
کد خبر : ۱۵۶۸۸۵

به گزارش ایبنا، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور گفت: یک سوم کل صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران از طریق مناطق آزاد و ویژە تجاری صورت می‌گیرد.

حجت‌الله عبدالملکی امروز (۱۳ آبان) در نهمین جلسە شورای اداری استان کردستان اظهار کرد: از ۲۹ بهمن ماە سال ۱۳۹۲ الگوی اقتصادی جمهوری اسلامی بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی قرار گرفت. شاخص اجرای اقتصاد مقاومتی رفاە است، عنصر کلیدی و رکن کلیدی برای تحقق آن تولید است.

عبدالملکی با بیان این مطلب که عمق سیاست اقتصاد مقاومتی تولید است، افزود: رشد تولید، ارزش سرمایه، ارزش کار، کالای ایرانی، کالای داخلی و دانش بنیان همه این‌ها ابعاد مختلف عنصر تولید هستند.

عبدالملکی در ادامە بە اثرات مهم تولید اشارە کرد و افزود: قبل از اینکە تولید منجر به رفاه شود، مهارکننده تورم است و با افزایش تولید تورم به صورت پایدار مهار می‌شود؛ تولید مقاوم کننده اقتصاد کشور در مقابل تهاجمات و تحریم‌ها و ایجاد کنندە اشتغال است و با رونق تولید اشتغال افزایش می‌یابد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور در ادامە سخنان خود، تولید را تامین کننده بودجه دولت دانست و گفت: تولید، بدون اینکه بار مالیاتی را افزایش دهد درآمد‌های مالیاتی بر اساس افزایش تولید افزایش پیدا می‌کند و نیاز به صادرات نفت خام و وابستگی بە آن کاهش پیدا می‌کند.

عبدالملکی تصریح کرد:، اما در گام دوم افق ما فراتر از جمهوری اسلامی است، مدل ما در گام دوم الگوی ایرانی- اسلامی، پیشرفت و اقتصاد مقاومتی جزو اقتصادی مهم این الگو است، ما در گام دوم قرار است تمدن‌سازی کنیم و تمدن سازی فقط مربوط به ایران نیست بلکە نیازمند یک حوزە تمدنی است، کشور‌های متعددی کە باید در یک مسیر قرار گیرند تا یک تمدن اتفاق بیفتد.

وی اضافە کرد: مدل ما در تمدن سازی و در بعد اقتصادی، اقتصاد مقاومتی جهانی و بین‌المللی است و اقتصاد مقاومتی گام اول در کشور‌های اسلامی است؛ کە باز هم رکن اساسی و عنصر بسیار مهم تولید و رشد تولید است.

عبدالملکی عنوان کرد: ما در جهان اسلام ۲٥ درصد جمعیت و بیش از ۲٥ درصد منابع را داریم، اما کمتر از ۱۰ درصد تولید دنیا را داریم، کە تمدن سازی در این حالت ممکن نیست و ما را پایمال می‌کنند.

وی افزود: سهم ما از اقتصاد دنیا ۲٥ درصد نیست بە دلیل اینکە تولید ما بە ۲٥ درصد نرسیدە است و اگر بخواهیم کە تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد، حتما باید در سطح بین‌المللی جهان اسلام باید بە ۲٥ درصد تولید ناخالص جهانی برسد و این یعنی جهانی کە بە لحاظ اقتصادی چهار قطب خواهد بود.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تصریح کرد: معیار و مبنای اقتصادی نابودی اسرائیل هم همین است، اقتصاد جهان اسلام در بند یک موجود سرطانی به نام اسرائیل است و با حذف اسرائیل یک شکوفایی جدی در جهان اسلام در بعد اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد و ویژە اقتصادی هم از رهگذر چارچوب نظریە اقتصاد مقاومتی تحلیل می‌شود.

عبدالملکی اضافە کرد: ۹٤ منطقە آزاد ویژە مصور در جمهوری اسلامی ایران داریم کە از این تعداد ۱٨ منطقە آن آزاد و مابقی منطقە ویژە هستند.

وی ادامە داد: یک سوم کل صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران از همین مناطق آزاد و ویژە اتفاق می‌افتد و بیش از ۷۰ درصد از ترانزیت کشور از این مناطق اتفاق می‌افتد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد:، اما آنچە کە انتظار داریم در شاخص‌های تولید، صادرات و ترانزیت پنج برابر آن چیزی است کە در حال حاضر در حال اتفاق افتادن است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر