تلاش ترکیه برای افزایش صادرات به کشور‌های اسلامی

تلاش ترکیه برای افزایش صادرات به کشور‌های اسلامی
وزیر بازرگانی ترکیه: سهم کشور‌های اسلامی در صادرات ما به ۲۶ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۵۷۲۰۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، عمر بولاط وزیر بازرگانی ترکیه در مجمع اقتصادی خلیج فارس گفت: هدف ما این است که پس از ۵ سال سهم کشور‌های اسلامی در صادرات ترکیه را به ۳۵ درصد برسانیم.


عمر بولاط وزیر بازرگانی ترکیه گفت: سهم کشور‌های اسلامی در صادرات ترکیه از ۱۱ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۲۶ درصد افزایش یافت.

بولاط در سخنرانی روز یکشنبه خود در مجمع اقتصادی خلیج فارس و ترکیه که در استانبول برگزار شد، توضیح داد که ترکیه قصد دارد این نرخ را پس از ۵ سال به ۳۵ درصد برساند.

وی تصریح کرد: با کمک تحولات مثبت در اقتصاد ترکیه، تمرکز اصلی این وزارتخانه بر باز نگه داشتن بازار ترکیه و حمایت از شرکت‌ها برای ایجاد فضای تجاری و سرمایه گذاری بهتر است.

وی تاکید کرد که آن‌ها بدون تأخیر به کار خود ادامه خواهند داد تا "با تقویت دیپلماسی تجاری، حجم صادرات را گسترش داده و تنوع بخشیده و ترکیه را به مرکز جذب سرمایه گذاری تبدیل کنند."

بولاط خاطرنشان کرد که از ظرفیت‌های بزرگ منطقه خلیج فارس به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ترکیه که اخیراً در زمینه‌های مختلف به دستاورد‌هایی دست یافته است، آگاه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: منطقه خلیج فارس از اهمیت ژئوپلیتیکی بالایی برخوردار است و در تقاطع مسیر‌های تجاری دریایی بین آسیا، اروپا و آفریقا قرار دارد.

بولاط تصریح کرد: صادرات ترکیه به کشور‌های عربی در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۶ میلیارد دلار و واردات با ۳۱ درصد افزایش به ۳۶ میلیارد دلار رسید.

وی افزود: حجم تجارت دوجانبه با کشور‌های خلیج فارس از ۲.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به ۲۲.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش چشمگیری داشته است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر