29 آبان 1402 - 16:55
مدیر توسعه و تدوین مقررات نظام های پرداخت بانک مرکزی:

رگولاتوری هوشمند باید منجر به توسعه محصول شود

رگولاتوری هوشمند باید منجر به توسعه محصول شود
مدیر توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: رگولاتوری هوشمند باید منجر به توسعه محصول شود و به عرضه کمک کند.
کد خبر : ۱۵۷۴۸۲

به گزارش خبرنگار ایبنا، آمنه نادعلی زاده، مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام های پرداخت بانک مرکزی در نشست تخصصی «بانکداری هوشمند؛ چرایی و چیستی» در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اظهار کرد: در بانکداری هوشمند قرار نیست محصول جدیدی به مشتریان ارائه کنیم بلکه قصد داریم محصولی که به مشتریان ارائه می‌کنیم را بر اساس سلیقه، شخصی سازی کنیم.

 

وی افزود: با جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده های ساختار یافته و نیافته خدمات جدیدی به مشتریان ارائه می دهیم، البته ایران هنوز به بلوغ و توانایی در بانکداری هوشمند نرسیده چون محصول بانک ها با یکدیگر تفاوت چندانی  ندارند و فضای رقابتی خاصی بین بانک ها وجود ندارد.

 

نادعلی زاده تشریح کرد: رگولاتور معمولا سریعتر از صنعت ورود نمی‌کند و معمولا آرام تر وارد می‌شود. در کشور ما بیشتر رگولاتوری ها دولتی و دستوری است به همین جهت تحمل ریسک را ندارد، بنابراین ناگزیر دستورالعمل های متعددی صادر می کنیم. در رگولاتوری نوین بر خلاف رگولاتوری سنتی ابزارهایی برای شناسایی وجود دارد.

 

 مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: سندباکس یکی از ابزارهایی است که در رگولاتوری میتوانیم از آن استفاده کنیم. رگولاتوری هوشمند باید منجر به توسعه محصول شود و به عرضه کمک کند چون عرضه تقاضای خود را ایجاد می‌کند.

 

در ادامه این نشست، سید جعفر مرتضویان، مدیر نوآوری شرکت ملی انفورماتیک گفت: بانکداری هوشمند از حوزه صنعت شروع شده و تعاریف مختلفی در رابطه با آن وجود دارد بعضی‌ها باتوجه به شکل، این واژه را تعریف کردند و تعدادی دیگر بانکداری هوشمند را مدلی برای توصیف زیر ساخت ها دانستند.

 

وی افزود: مفهوم بانکداری سنتی وابسته به کاغذ بوده، اما از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۷ فناوری به صنعت بانکداری وارد شده و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ موبایل در این صنعت ظهور پیدا کرد و پرداخت توسط گوشی موبایل صورت گرفت.

 

مرتضویان با بیان اینکه از سال ۲۰۱۷ به بعد وارد نسل چهارم بانکداری الکترونیک شدیم، گفت: بروز بانکداری دیجیتال و عدم وابستگی به مکان و زمان از ویژگی های این دوره است.

 

وی افزود: بانکداری هوشمند، اجتماعی و بانکداری بر بستر بلاکچین از ابعاد بانکداری نسل چهارم است، بانکداری هوشمند واژه جدیدی نیست بلکه از زمان شروع نسل چهارم، هوشمند سازی نیز مطرح شد.

 

مدیر نوآوری شرکت ملی انفورماتیک بیان کرد: برای حرکت از بانکداری دیجیتال به سمت بانکداری هوشمند باید مشتریان نیز درگیر هوشمندسازی شوند هوشمندسازی فقط با هوش مصنوعی به ظهور نمیرسد.

 

مرتضویان تاکید کرد: چالش های بانکداری هوشمند در موارد؛ راهبردی و مدیریتی، مشتریان، فناوری و زیرساختی و داده قابل بررسی است که هر کدام به زیر مجموعه هایی تقسیم می‌شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر