09 آذر 1402 - 18:06

افزایش درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراریان مالیاتی

افزایش درآمدهای مالیاتی با شناسایی فراریان مالیاتی
افزایش درآمد مالیاتی با فشار بر فراریان مالیاتی، شناسایی مودیان جدید و با مشوق‌های مالیاتی برای فعالان اقتصادی محقق می‌شود.
کد خبر : ۱۵۷۸۶۱

به گزارش ایبنا، دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ با اتکا بر درآمد‌های مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی درصدد است تا عرصه را برای فراریان مالیاتی تنگ کند؛ دوات در دو سال گذشته نه‌تن‌ها توانست بدون فشار مالیاتی به مردم با شناسایی فراریان مالیاتی درآمد‌های دولت از این بخش را افزایش دهد، بلکه نرخ مالیاتی تولیدکنندگان را هفت درصد کاهش داد.

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، مجموع درآمد مالیاتی را ۱۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، درحالی که درآمد نفت حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده و سهم نفت از درآمد‌های دولت کاهش یافته است. بیش از ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد و این دولت با هوشمندسازی نظام مالیاتی به دنبال تحقق درآمد‌های مالیاتی و بستن گلوگاه‌های فرار مالیاتی است تا بودجه جاری دولت متکی به درآمد‌های پایدار باشد.

در همین راستا طبق اعلام «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت ۵۲ درصد منابع بودجه مالی دولت در هفت ماه امسال از محل اخذ مالیات تأمین و درآمد مالیاتی در دولت سیزدهم نیز تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

 

۹ میلیون مودی مالیات پرداخت می‌کنند

 

به گفته وی، این امر نتیجه شفاف‌سازی مالی در عرصه کسب و کارهاست به طوری که تا قبل از این دولت، ۵.۲ میلیون مؤدی مالیاتی داشتیم که امروز این عدد به ۹ میلیون مؤدی رسیده و درآمد مالیاتی دولت تا ۶۰ درصد افزایش یافته که نتیجه این امر را می‌توان در وابستگی کمتر دولت به درآمد نفتی مشاهده کرد.

دولت سیزدهم هر چند شناسایی فراریان مالیاتی را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری دنبال می‌کند، اما در مقابل کاهش هفت درصدی نرخ مالیاتی از تولیدکنندگان را در راستای حمایت از فعالان اقتصادی در ۲ سال پیاپی اجرایی کرده است. همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و سکو‌ها یکی دیگر از سیاست‌های حمایتی نظام مالیاتی است که دنبال می‌شود.

 

۳۵ هزار میلیارد تومان وصول مالیات از فراریان مالیاتی در دولت سیزدهم

 

وصول عادلانه مالیات یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت سیزدهم است، در همین راستا سازمان امور مالیاتی برای رسیدگی به وضعیت شناسایی فرار‌های مالیاتی، واحد‌های اجرایی بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی و پول‌شویی در کلیه ادارات مالیاتی را فعال کرده است.

این واحد‌ها علاوه بر انجام وظایف در حوزه‌های عمومی مقابله با فرار مالیاتی مانند انجام بازرسی، بررسی تراکنش‌های بانکی، رسیدگی به گزارش‌های مردمی فرار مالیاتی و نظارت در امر مبارزه با پول‌شویی در سازمان فعالیت دارند. همچنین شیوه‌نامه مقابله تخصصی با روش‌های فرار در صنوف مختلف برای کل کشور نیز در حال تدوین است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، از محل مبارزه با فرار مالیاتی و معوقات در سال جاری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان وصول شده است به طوری که در سال گذشته نیز، ۱۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شد و برخورد‌های قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت برای استیفای حقوق مردم همچنان ادامه دارد.

 

وصول ۸۰ هزار میلیارد تومان از مالیات‌های معوقه

 

در همین باره چندی پیش، شاهین مستوفی مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور از وصول ۸۰ هزار میلیارد تومان از مالیات‌های معوقه خبر داده و در این باره گفته است که به وصول این رقم، مالیات سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد سه برابری پیدا کرد و همچنین ۸۰ هزار میلیارد تومان از مالیات‌های معوقه وصول شد.

مستوفی با اشاره به اقدامات گسترده در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی گفته است که یکی از آن‌ها دریافت تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل از بانک مرکزی است که منجر به جلوگیری سه برابری از فرار مالیاتی با شفافیت حساب‌های بانکی مشکوک شد و در این راستا، احراز چهار هزار میلیارد تومانی مالیات از سال ۹۹ به ۳۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

برخورد با دانه‌درشت‌ها باعث می‌شود تا نه تنها شاهد رشد در وصول مالیات شویم بلکه انگیزه برای پرداخت در عموم مردم افزایش یابد.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر