14 آذر 1402 - 10:58

نگاه واقع‌بینانه لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمد‌های مالیاتی

نگاه واقع‌بینانه لایحه بودجه ۱۴۰۳ به درآمد‌های مالیاتی
یک اقتصاددان گفت: تفاوت لایحه بودجه سال آینده با لوایح بودجه سال‌های گذشته نگاه واقع‌بینانه به درآمد‌های مالیاتی است
کد خبر : ۱۵۸۰۲۸

به گزارش ایبنا از سازمان برنامه و بودجه، «مهدی موحدی بک‌نظر»، اظهار کرد: نحوه پرداختن به موضوع‌های مهم و کلان کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۳، عمدتا مبتنی بر شناخت و بررسی دقیق و همچنین لحاظ کردن عملکرد بودجه ۱۴۰۲، بوده و از جمله در مباحثی مانند میزان فروش و قیمت نفت، درآمد‌های مالیاتی، درآمد‌های پیش‌بینی شده از محل مولدسازی دارایی‌ها و اموال دولت، کنترل تسهیلات تکلیفی و ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت در راستای مدیریت جریان نقدینگی دولت، رویکرد لایحه بودجه، دقیق، مثبت و امیدآفرین است.

وی افزود: ارائه همزمان لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با لایحه الحاق ۳، باعث شده حجم احکام مندرج در لایحه بودجه، خیلی کمتر از بودجه‌های سال‌های گذشته باشد و بسیاری از احکامی که سال‌های طولانی در لایحه بودجه سالانه درج می‌شدند، در لایحه الحاق ۳ بیایند و از این جهت، لایحه بودجه بر مسائل اساسی و کلان متمرکز شود.

این کارشناس اقتصادی تفاوت دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۳ با لوایح بودجه سال‌های گذشته را نگاه واقع‌بینانه این لایحه به درآمد‌های مالیاتی دانست و گفت: نگاه واقع‌بینانه لایحه بودجه ۱۴۰۳، موجب کنترل مصارف بودجه با در نظر گرفتن درآمد‌های قابل تحقق شده است.

موحدی بک‌نظر به بیان برخی نکات مثبت و امیدآفرین در لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و بیان کرد: نحوه پرداختن به موضوع‌های مهم و کلان کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۳، عمدتا مبتنی بر شناخت و بررسی دقیق و همچنین لحاظ کردن عملکرد بودجه ۱۴۰۲، بوده است. از جمله در مباحثی مانند میزان فروش و قیمت نفت، درآمد‌های مالیاتی، درآمد‌های پیش‌بینی شده از محل مولدسازی دارایی‌ها و اموال دولت، کنترل تسهیلات تکلیفی و ایجاد نظام یکپارچه مدیریت مالی دولت در راستای مدیریت جریان نقدینگی دولت، رویکرد لایحه بودجه، دقیق، مثبت و امیدآفرین است.

تمرکز لایحه بودجه ۱۴۰۳ بر عادلانه‌سازی وصول درآمد‌های مالیاتی

وی ادامه داد: ادامه دادن به مسیری که دولت سیزدهم در دو سه سال اخیر در حوزه درآمد‌های مالیاتی در پیش گرفته است، مورد توجه و تمرکز لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ قرار داشته که مبتنی بر عادلانه‌سازی وصول درآمد‌های مالیاتی از طریق ایجاد زیرساخت‌های مؤثر برای شناسایی فرار‌های مالیاتی و مؤدیان جدید مالیاتی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: از این جهت، رویکرد لایحه بودجه ۱۴۰۳ که هم نگاه واقع‌بینانه‌ای به افزایش درآمد‌های مالیاتی دارد و هم منابعی مانند مولدسازی را کاهش داده، باعث می‌شود که ضمن تأمین منابع مالی مورد نیاز دولت، مصارف بودجه نیز به شکل عملیاتی کنترل شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر