چین به دنبال دلارزدایی از تولیدکننده بزرگ مس آفریقا

چین به دنبال دلارزدایی از تولیدکننده بزرگ مس آفریقا
شعبه بانک مرکزی چین در زامبیا به‌دنبال استفاده از یوان در تجارت با این کشور آفریقایی و همسایگانش است.
کد خبر : ۱۵۸۱۳۱

به گزارش ایبنا از وبگاه مارکِتس اینسایدِر، این بانک که از نظر دارایی چهارمین بانک بزرگ جهان است، تنها بانک چین در زامبیا به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، «لین جینگژِن» (Lin Jingzhen) معاون بانک مرکزی چین اظهار داشت: ما با جدیت به مسوولیت خود عمل خواهیم کرد و در زامبیا به سایر کشور‌های آفریقایی خدمات مرتبط با یوان را ارائه و استفاده از این ارز در تجارت و فعالیت‌های اقتصادی دو جانبه را افزایش خواهیم داد.

چین قهرمان روند دلارزدایی در کشور‌هایی است که می‌کوشند وابستگی خود را به دلار کاهش دهند، ضمن اینکه این کشور دارای منافعی کلیدی در زنجیره تأمین در آفریقا است.

زامبیا دومین تولیدکننده بزرگ مس آفریقا و هفتمین تولیدکننده بزرگ مس در جهان و چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز در جهان است.

مس همچنین ۷۰ درصد از درآمد صادرات خارجی زامبیا را تشکیل می‌دهد. اقتصاد این کشور پس از همه‌گیری کرونا دچار نوسان شد و تورم بالا، ارزش «کواچا» (واحد پول زامبیا) را در سال جاری میلادی به پایین‌ترین سطح خود رساند.

در ماه ژوئن (خرداد- تیر)، چین به این کشور کمک کرد تا برای بازسازی ۶.۳ میلیارد دلار بدهی به دولت‌های خارجی به توافق دست یابد.

چین در حال پیشبرد «دلارزدایی» در سایر کشور‌های آفریقایی نیز بوده است. در اوایل سال جاری میلادی، مصر برای نخستین بار «اوراق قرضه پاندا» را به یوان منتشر کرد.

چین غیر از آفریقا، چندین قرارداد سوآپ ارزی با کشور‌هایی مانند آرژانتین و عربستان سعودی امضا کرده و آن‌ها را به استفاده بیشتر از یوان سوق داده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر