در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

عملکرد مثبت بانک مرکزی در کاهش انتظارات تورمی

عملکرد مثبت بانک مرکزی در کاهش انتظارات تورمی
یک اقتصاددان تاکید کرد که دولت هم باید در کنار بانک مرکزی به اصلاحات ساختاری در اقتصاد توجه کند.
کد خبر : ۱۵۸۴۹۹

هوشنگ شجری؛ اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص عملکرد رئیس بانک مرکزی طی یک سال گذشته اظهار کرد: تاکید و برنامه داشتن رئیس کل بانک مرکزی در راستای ثبات اقتصادی و ارزی یکی از موضوعات مهم و کاربردی در کاهش انتظارات تورمی بوده است.

 

وی در این باره تصریح کرد: بخشی از تورم موجود که متاسفانه معیشت و گذران زندگی را بر مردم سخت کرده ناشی از افزایش انتظارات تورمی طی سال‌های گذشته است که بخش قابل توجهی از آن به دلیل نوسان‌های نرخ ارز شکل گرفت که منجر به بالا رفتن تورم هم شده است.

 

شجری معتقد است: برای کنترل انتظارات تورمی به غیر از تثبیت نرخ ارز و سیاست‌های ارزی و پولی که بانک مرکزی عهده دار انجام آن است، دولت هم باید در کنار بانک مرکزی به اصلاحات ساختاری توجه کند که بخش قابل توجهی از این اصلاحات ساختاری مبتنی بر حذف هر گونه انحصار یا شبه انحصار در اقتصاد است.

 

این اقتصاددان در این باره معتقد است: سیاستگذار پولی به تنهایی نمی‌تواند بار مهار نرخ تورم و کاهش انتظارات تورمی را به دوش بکشد، به همین دلیل دولت باید در کنار بانک مرکزی باشد و سیاست‌های بانک مرکزی را با طرح و برنامه‌های خود خنثی نکند.

 

وی درباره کسری بودجه دولت نیز گفت: هر چقدر بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ تورم کوشا باشد تا زمانی که کسری بودجه داریم آن هم در رقم‌های بالا، نمی‌توان انتظارداشت بانک مرکزی علی رغم تلاش‌هایی که می‌کند موفق شود، چون دولت در مسیری متفاوت از بانک مرکزی در اقتصاد حرکت می‌کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر