خفقان اقتصادی رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه مافوق تصور جنگ

خفقان اقتصادی رژیم صهیونیستی به دلیل هزینه مافوق تصور جنگ
روزنامه یدیعوت آحارونوت در یادداشتی آورده است، رژیم صهیونیستی در نتیجه هزینه‌های گزاف و مافوق تصور جنگ غزه دچار خفقان اقتصادی است
کد خبر : ۱۵۸۷۱۹

به گزارش ایبنا، روزنامه یدیعوت آحارونوت در یادداشتی آورده است که پس از اینکه مشخص شد هزینه‌های مالی «گزاف» جنگ در نوار غزه بدون در نظر گرفتن امکان رویارویی همه جانبه با حزب الله لبنان بسیار بیشتر از تخمین‌های ارتش رژیم صهیونیستی است، اقتصاد اسرائیل وضعیت خطر و قرار گرفتن در خفقان را احساس کرده است.

یوسی یشوع، نویسنده صهیونیست در یادداشت تحلیلی خود توضیح داد که بحث کنونی در مورد خسارات و صدمات وارده به ارتش اسرائیل در جریان جنگ غزه، نیاز به ارزیابی مجدد دامنه جنگ، قدرت تسلیحات مورد استفاده و ملاحظات استراتژیک در مناطق پیچیده و سخت دارد.

به گفته نویسنده مقاله، ارتش اسرائیل اکنون «اقتصاد تسلیحاتی» را به منظور اطمینان از آمادگی خود برای هرگونه تشدید احتمالی در جبهه شمالی مدیریت می‌کند.

یوشع در یادداشت خود فاش کرد: واقعیت تلخی از سوی وزارت دفاع علنی شد و آن که جنگ جاری هزینه‌های سنگین بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار برای تل‌آویو به همراه داشته است، مبلغی که بیش از کل بودجه اختصاص داده شده به حوزه دفاعی اسرائیل و بدون در نظر گرفتن کمک‌های آمریکاست که بالغ بر ۱۸ میلیارد دلار نیز می‌شود.

وی بر نیاز شدید رژیم صهیونیستی به آمریکا تاکید کرد و توضیح داد که آمریکا ۲۳۰ هواپیما و ۲۰ کشتی به رژیم صهیونیستی فرستاد که همگی حامل تجهیزات نظامی و مهمات بود و این فقط کمک نبود بلکه، یک راه نجات اسرائیل شمرده می‌شود..

نویسنده یادداشت به نقل از یک مقام ارشد در تشکیلات دفاعی رژیم صهیونیستی که هویتش فاش نشده گفته است که قبل از جنگ، ارتش از ذخایر مهمات خود استفاده گسترده‌ای کرده و موفق شده  ذخایر خود را از آن‌ها پر کند و از همین رو برای درگیری احتمالی با حزب الله لبنان آماده می‌شود.

یوشع با بیان اینکه کمبود مهمات تنها به رژیم صهیونیستی محدود نمی‌شود، مدعی شد: این یک معضل جهانی است که جنگ در اوکراین به تشدید آن کمک کرد تا رقابتی شدید برای مهمات در سراسر جهان را برانگیخته باشد.

به نوشته یدیعوت آحارونوت، در اقدام بعدی، بسیاری از شرکت‌های رژیم صهیونیستی مجبور شدند قرارداد‌های خود را با کشور‌های خارجی برای تامین مهمات و تسلیحات لغو کنند و ارتش را در اولویت قرار دهند که بر جایگاه و اعتبار آن‌ها در بازار تسلیحات تاثیر می‌گذارد.

وزارت دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که تنها در نوامبر گذشته کسری بودجه ۱۷ میلیارد شکلی (حدود ۴.۵ میلیارد دلار) را ثبت کرده است. این پس از آن اتفاق افتاد که رئیس بانک رژیم صهیونیستی نیز پیش بینی کرد که زیان اقتصادی به ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی یعنی معادل حدود ۵۲ میلیارد دلار برسد.

انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳ به دلیل اثرات منفی جنگ به ۲ درصد کاهش یابد، در حالی که انتظار می‌رود رشد اقتصاد این رژیم در سال ۲۰۲۴ به طور کامل متوقف شود.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر