09 دی 1402 - 15:49

پیش‌بینی کاهش قیمت دلار با مثبت‌شدن تراز تجاری کشور

پیش‌بینی کاهش قیمت دلار با مثبت‌شدن تراز تجاری کشور
مجموع صادرات کشور در سال جاری ۸۸ میلیارد دلار و مجموع واردات ۷۰ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر : ۱۵۸۸۱۱

به گزارش ایبنا، باوجود منتشر نشدن جزئیات درآمد حاصل از صادرات نفت در سال‌های گذشته، در روز‌های اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام به انتشار این اطلاعات در ۹ ماهه سال جاری کرده است که مبنای بسیار خوبی برای تحلیل و ارزیابی روند نرخ ارز است.

‌به طور کلی روند ارقام تجارت خارجی کشور می‌تواند ارز در دسترس اقتصاد را پیش‌بینی کند و همین موضوع قیمت ارز را برآورد می‌کند.

‌پیش‌بینی می‌شود مجموع صادرات کشور در سال جاری ۸۸ میلیارد دلار و مجموع واردات ۷۰ میلیارد دلار باشد، از همین رو و با توجه تراز تجاری مثبت ۱۸ میلیارد دلاری می‌توان انتظار کنترل و چه بسا تعدیل دلار را داشت.

پیش‌بینی کاهش قیمت دلار با مثبت‌شدن تراز تجاری کشور



بر اساس اعلام گمرک کشور در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری در حدود ۲۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت بوده و ۳۶.۵ میلیارد دلار نیز از صادرات غیر نفتی درآمد کسب شده است، این در حالی است که در همین زمان در مجموع ۴۸ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است که تراز تجاری ۱۶ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد، تراز تجاری مثبت یکی از موراد مؤثر در قیمت دلار است، زیرا هر زمان این عدد بالا باشد بدین معنی است که جریان ارزی کشور برقرار بوده و هر گونه تقاضا و یا عرضه‌ای پاسخ داده خواهد شد.

مورد مهم دیگر نحوه تسویه ارز در تجارت کشور است به طوری که هر چه درآمد ارزی قابل دسترس‌تر باشد بازهم قدرت و نمود بازار ساز در بازار ارز بیشتر است و بالعکس اگر درآمد ارزی قابل دسترس نباشد می‌تواند بر ضد بازار نیز عمل کند.

از آنجا که بیش از ۹۰ درصد نفت ایران را چین خریداری کرده است بنابراین دسترسی به این درآمد بیش از درآمد‌های دیگر به نظر رسیده و همین موضوع قدرت بازار ساز در کنترل قیمت را نیز بیشتر خواهد کرد.

به گفته کارشناسان ارزی، تراز تجاری کشور نشان می‌دهد که روند قیمتی دلار فعلا پتانسیل نزولی داشته و نمودار آن نیز رقم ۴۷ هزار تومان را به عنوان کف بعدی نشان می‌دهد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر