12 دی 1402 - 15:34
در واکنش به برخی اظهارات غیرکارشناسی؛

تیمور رحمانی: استدلال افزایش نقدینگی به‌دلیل رشد پایه پولی غلط است

تیمور رحمانی: استدلال افزایش نقدینگی به‌دلیل رشد پایه پولی غلط است
استاد اقتصاد دانشگاه تهران استدلال‌های مطرح شده در رابطه با افزایش نقدینگی از ناحیه رشد پایه پولی را نادرست دانست.
کد خبر : ۱۵۸۹۴۹

به گزارش خبرنگار ایبنا، تیمور رحمانی؛ استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ارائه تحلیلی از متغیر‌های پولی کشور، ادعای افزایش نقدینگی از ناحیه رشد پایه پولی را نادرست دانست و بیان کرد: برخی از عزیزان فرموده‌اند که در سال ۱۴۰۲ که رشد نقدینگی کاهش یافته و آنطور که اعلام شده به حدود ۲۶ درصد رسیده، به دلیل اینکه رشد پایه پولی همچنان بالا است ادامه پیدا نمی‌کند و رشد نقدینگی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: اینکه رشد نقدینگی می‌تواند در آینده افزایش پیدا کند همواره یک خطر است و کانال‌های آن را نیز می‌شناسیم، اما اینطور نیست که استدلال کنیم به دلیل اینکه رشد پایه پولی بالا است در آینده رشد نقدینگی افزایش می‌یابد. این استدلال نادرست است.

رحمانی تشریح کرد: رشد پایه پولی بالا تنها زمانی به رشد نقدینگی بالا در آینده منجر می‌شود که رشد پایه پولی همراه با افزایش ذخایر اضافی بانک‌ها نزد بانک مرکزی باشد. این در حالیست که در حال حاضر مدت هاست که ذخایر اضافی بانک‌ها نزد بانک مرکزی درصد بسیار ناچیزی از مصارف پایه پولی را شامل می‌شود و میزان آن در سطحی نیست که پتانسیل رشد نقدینگی از این ناحیه وجود داشته باشد. به همین دلیل استدلالی که مطرح می‌شود نادرست است.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر