03 بهمن 1402 - 10:14
عضو اتاق ایران در گفتگو با ایبنا مطرح کرد؛

ثبات ارزی کم‌سابقه در ماه‌های پایانی سال/ نوسان اندک نرخ‌ها در بسیاری از کشورها متداول است

ثبات ارزی کم‌سابقه در ماه‌های پایانی سال  نوسان اندک نرخ‌ها در بسیاری از کشورها متداول است
عضو اتاق ایران، ثبات بازار ارز طی ماه‌های گذشته را بسیار امیدوارکننده و کم سابقه دانست.
کد خبر : ۱۵۹۳۰۴

سیدعلی حسینی، کارشناس اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: کاهش قیمت ارز بحث بسیار مهمی در اقتصاد است، اما مهمتر از آن، ثبات قیمت ارز است که با مدیریت و کنترل نوسانات بازار محقق می‌شود. البته نوسانات ارزی در تمام دنیا وجود دارد و ارزش پول ملی نیز در بسیاری از کشور‌ها بر اساس شرایط اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی و همچنین حجم تراز تجاری آن‌ها متغییر و دارای نوسان است.

وی افزود: با توجه به اینکه نوسانات اندک و مقطعی ارزی در بسیاری از کشور‌ها متعارف است، اما اگر فعالان اقتصادی و مردم بتوانند خود را با همین نوسان متعارف هماهنگ کنند و برای یک مدت طولانی شاهد ثبات نسبی بازار ارز باشند، می‌توانند با اطمینان کامل اقدام به سرمایه گذاری کرده و اقتصاد کشور را متحول کنند.

این فعال اقتصادی پیش بینی پذیر کردن بازار را یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصاد کشور خواند و گفت: بی تردید اگر دورنمای اقتصادی برای تمامی مردم و فعالان بازار مشخص و به گونه‌ای باشد که آن‌ها بدانند تا مدت‌ها با یک بازار کم نوسان روبرو هستند، می‌توان چشم‌انداز اقتصادی کشور را بسیار روشن و امیدوارکننده خواند.

حسینی اظهار داشت: اگر بازار ارز دچار تلاطم و نوسان‌های متعدد و نامتعارف باشد، هیچکس نمی‌تواند به خوبی برای آینده خود تصمیم گیری کند. پس این ثبات بازار ارز است که به جذب و رشد حداکثری سرمایه گذاری منجر می‌شود و بخش مولد کشور را پویا و شکوفا می‌کند. تجربه نشان داده هرگاه اقتصاد ما در تمامی بخش‌ها با ثبات و آرامش همراه بوده، شاهد اتفاقات مهم و سازنده‌ای بودیم که قطعا در این میان، بازار ارز از اهمیت فراوانی برخوردار است.

رئیس پیشین کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، ثبات بازار ارز طی ماه‌های گذشته را بسیار امیدوارکننده و کم سابقه خواند و گفت: همیشه در سال‌های گذشته در چنین دوره‌ای (از اواسط فصل پائیز تا اواسط زمستان) با نوسانات بسیار زیاد و نامتعارفی در بازار ارز مواجه بودیم که خوشبختانه امسال با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی، چنین اتفاقی تکرار نشد و همچنین شاهد ثبات بسیار خوبی از ابتدای سال هستیم. فقط امیدوارم این ثبات کم سابقه همچنان ادامه داشته باشد و نوسانات مختصر و متعارف بازار ارز در همین حد کنترل شود.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر