سهم بریکس از اقتصاد جهان چقدر است؟

سهم بریکس از اقتصاد جهان چقدر است؟
سهم G۷ در تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب PPP طی چند سال گذشته کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۵۹۸۸۶

به گزارش ایبنا، «الویرا نابیولینا» رئیس بانک مرکزی روسیه در مصاحبه ای با ریانووستی گفت که کشورهای بریکس از نظر سهم در تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب شاخص PPP  از کشورهای G7 پیشی گرفته‌اند. بنار اظهارات رئیس بانک مرکزی روسیه، سهم بریکس در تولید ناخالص داخلی جهانی  پس از اضافه شدن اعضای جدید از ۳۱% به ۳۵% تا پایان سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

 

به نقل از راشاتودی، معیاری که رئیس بانک مرکزی روسیه برای GDP استفاده می کند، برابری قدرت خرید (PPP)  نامیده می شود. نابیولینا گفت: اقتصادهای بریکس بسیار سریع در حال توسعه هستند.

 

پنج کشور ایران، سعودی، امارات، مصر و اتیوپی در روز اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی مصادف با ۱۱ دی ۱۴۰۲ رسماً عضو گروه بریکس شدند.  با اضافه شدن این پنج کشور، بریکس بیش از ۴۰% از تولید جهانی نفت خام را در اختیار خواهد داشت و جمعیت آن نزدیک به ۳/۶ میلیارد نفر می‌رسد که تقریباً نیمی از کل جهان است.

 

بسیاری از دولت‌های جهان تمایل خود را برای عضویت در بریکس ابراز و برخی از آنها پیش از این به طور رسمی درخواست ارائه کرده‌اند. گروه دوم شامل ونزوئلا، تایلند، سنگال، کوبا، قزاقستان، بلاروس، بحرین و پاکستان است.

 

بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، سهم G۷ در تولید ناخالص داخلی جهانی بر حسب PPP طی چند سال گذشته در حال کاهش بوده و از ۵۰/۴۲% سال ۱۹۸۲ میلادی به ۳۰/۳۹% سال ۲۰۲۲ میلادی کاهش یافته است. انتظار می‌رود این عدد در سال جاری به ۲۹/۴۴% برسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر