16 بهمن 1402 - 17:24
ایبنا گزارش می‌دهد؛

خبرسازی دلالان ارزی اینبار در حوزه تجارت ایران و عراق/ تجار نگران نباشند

خبرسازی دلالان ارزی اینبار در حوزه تجارت ایران و عراق  تجار نگران نباشند
به عقیده کارشناسان،انتشار خبر ابطال مجوز بانک ملی در کشورعراق،شیطنت رسانه‌ای بوده و تاثیری در مبادلات ارزی این دو کشور نداشته است.
کد خبر : ۱۶۰۱۳۵

به گزارش خبرنگار ایبنا، درماه‌های گذشته با وقوع سریالی تحولات منطقه‌ای پس از شروع جنگ غزه، قیمت ارز در مقاطعی با افزایش روبه رو شد، اما با تدابیر بانک مرکزی روند کاهشی و ثبات به خود گرفت. به عنوان مثال در هفته‌های اخیر نرخ ارز تا کانال ۵۹ هزار تومان هم بالا رفت، اما از ابتدای هفته روند کاهشی آغاز شده است به نحوی که دلار را به کانال 54هزار تومان هم رساند.

 

دلالان به دنبال التهاب دوباره بازار ارز

در این بین با کاهش قیمت ارز، سوداگران و دلالان دست از تلاش برنداشتند و خبر بی اساس و مبهمی را در فضای مجازی منتشر کردند تا بازار را بار دیگر ملتهب کنند. متن خبر به این گونه بود که "بانک مرکزی عراق، مجوز فعالیت بانک ملی ایران در کشور عراق را ابطال کرد". در این بین نیز سند مبهمی منتشر شد که بخشی از نوشته‌های آن با کاغذ‌هایی رنگی سانسور شده بود که به افزایش بیش از پیش ابهامات دامن زد تا در رسانه‌ها این گونه وانمود شود که مبادلات ارزی ایران و عراق با ابطال مجوز بانک ملی با مشکل مواجه شده است و به بالا رفتن دوباره نرخ دلار دامن بزند.

 

ابطال مجوز بانک ملی ایران در عراق تاثیری در مبادلات دو کشور ندارد/ شیطنت رسانه‌ای دلالان ارزی

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد چنین خبری صحت ندارد و صرفا شیطنت رسانه‌ای دلالان ارزی بوده است! دلالانی که ثروت خود را از کوچک کردن سفره مردم کسب می‌کنند و از دروغ پراکنی ابایی ندارند.

 

از سودجویی دلالان تا توسعه فعالیت بانک ملی در عراق 

 

در همین رابطه؛ یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: این موضوع اتفاق جدیدی نبوده و قاعدتا تاثیری بر مراودات مالی تجار هم نخواهد داشت و جای نگرانی وجود ندارد. وی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد خبری که در فضای مجازی مبنی بر لغو فعالیت بانک ملی در عراق منتشر شده، صرفا توسط سودجویان و دلالان خبرسازی شده است تا جلوی روند کاهشی نرخ ارز که از ابتدای هفته آغاز شده را بگیرند.

 

همچنین رامین پولادرگ، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در واکنش به خبر ابطال مجوز فعالیت بانک ملی ایران در عراق گفت: در وهله اول باید به این موضوع اشاره کنم که به عنوان یک فعال اقتصادی اصلا چنین خبری صحت ندارد و تاکنون نیز هیچ خبر رسمی یا ابلاغی مبنی بر این موضوع از سوی اتاق بازرگانی ایران و عراق دریافت نشده است. وی ادامه داد: با توجه به شرایط و محدودیت‌های تجاری دو کشور، مدتهاست که ما با عراق هیچ مبادلات ارزی از طریق بانک نداریم. در نتیجه اگر چنین چیزی هم صحت داشت هیچ تاثیری بر روند مبادلات تجاری و ارزی ایران و عراق نداشت، چراکه مبادلات ارزی ما اصلا از مجاری بانکی عراق صوت نمی‌گیرد.


در همین زمینه فرزاد پیلتن؛ نماینده ویژه تجاری ایران در عراق نیز با اشاره به اخبارمطرح شده مبنی بر ابطال مجوز بانک ملی ایران در کشور عراق گفت: ما به دنبال توسعه بانک ملی در عراق هستیم که در آینده اعلام می‌شود. انتشار چنین اخباری خللی در تجارت دو کشور ایجاد نمی‌کند و نباید جای نگرانی باشد.



براساس این گزارش، سخنان فعالان اقتصادی این حوزه نشان می‌دهد، دلالان سعی دارند با اهرم رسانه‌های خود برای القای ناامیدی در جامعه تلاش کنند. هرچند به نظر می‌رسد اقدامات بانک مرکزی در یک سال اخیر، باعث کنترل بازار ارز شده و دست دلالان و سوداگران را کوتاه کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر