01 اسفند 1402 - 15:01
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک؛

مبلغ ۶۰ درصد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور خرد است

مبلغ ۶۰ درصد تراکنش‌های شبکه بانکی کشور خرد است
بسیاری از تراکنش‌ها بر بستر کارت انجام می‌شود که ۶۰ درصد آن خرد و خیلی خرد است.
کد خبر : ۱۶۰۶۲۴

به گزارش ایبنا، «علیرضا ماهیار» مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، گفت: بحث نظارت هوشمند که بر اساس قانون جدید بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و دغدغه‌های این مجموعه مبتنی بر روش‌های مختلف در حال تدوین است و استفاده از ابزار‌های مهم خصوصا ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است.

وی افزود: در شبکه پرداخت روزانه صد‌ها میلیون تراکنش داریم و ساماندهی آن‌ها برای جلوگیری از هرگونه تقلب یا خطایی که ممکن است در تراکنش‌ها رخ دهد از یک طرف و از طرف دیگر نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانک‌ها و نظارت خود بانک‌ها به صورت سلسله مراتبی به شعب و مشتریان یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های بانک مرکزی است.

مدیرعامل شرکت انفورماتیک افزود: امیدواریم بر اساس سند راهبردی که در این حوزه در حال تدوین است تا نقشه راهی برای نظارت بانک مرکزی بر شبکه بانکی کشور باشد بتوانیم در سال آینده شاهد رونمایی از طرح‌ها و سامانه‌هایی باشیم که در این حوزه مشتریان در راستای تجربه بهتر از خدمات مجموعه بانک‌ها کمک می‌کند.

ماهیار خاطرنشان کرد: امسال بانک‌ها تدابیر ویژه‌ای را برای تراکنش‌های پایان سال اتخاذ کردند. به دنبال این هستیم که الگو‌های حرکت مردم در شبکه پرداخت را متنوع کنیم. اکنون بسیاری از تراکنش‌های مردم بر بستر کارت انجام می‌شود که ۶۰ درصد آن‌ها تراکنش‌های خرد و خیلی خرد است.

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تصریح کرد: این که برای این تراکنش‌ها همان باری را بگذاریم که برای تراکنش‌های بزرگ می‌گذاریم روش درستی نیست. روش‌هایی مانند کیف پول و پرداخت‌های غیرمبتنی بر کارت از روش‌هایی است که بانک مرکزی دنبال می‌کند و ما نیز در مجموعه ملی انفورماتیک به دنبال این هستیم تا بانک‌ها را به استفاده از این زیرساخت‌ها مجهز کنیم تا بار شبکه اصلی کاهش پیدا کند و سرویس دهی بهتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: امسال در حوزه‌های مختلف مانند حوزه اپلیکیشن‌ها بتوانیم شاهد دستاورد‌های خوبی در حوزه نظام بانک باشیم و مردم در خرید‌های پایان سال خود تجربه خوبی را شاهد باشند. ما باید مشتریان را به سمت استفاده از روش‌های راحت‌تر با هزینه کمتر سوق دهیم. بحث قیمت‌گذاری کارمزد در نظام بانکی کار دیروز و امروز نیست. این قیمت‌گذاری ۱۰ سال قبل انجام شده و هر سال متناسب با هزینه‌هایی که دارد رشد نکرده است. همانطور که اشاره کردم روش‌های کم‌هزینه‌تری وجود دارد و مشتریان بانک‌ها باید بتوانند بیشتر از آن روش‌ها استفاده کنند.

ماهیار افزود: بسیاری از تراکنش‌ها که مشتریان در شبکه بانکی کشور انجام می‌دهد قابل هدایت به سمت هدفمندسازی و تراکنش‌ها با کیفیت بهتر است. نمونه موفق آن سامانه «پل» بود که برای پرداخت آنی و لحظه‌ای در بانک مرکزی رونمایی شد، اما با توجه به اینکه کارمزد کمتری نسبت به دیگر واریز‌ها دارد، اما استقبال از آن خیلی چشمگیر نیست. پیش‌بینی من این است که اگر بتوانیم این فرهنگ‌سازی را بین مردم، بانک‌ها و شعب داشته باشیم رضایتمندی بیشتری را رقم بزنیم.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر