02 اسفند 1402 - 09:24
رئیس اتاق بازرگانی گیلان:

واریز ۲ میلیارد دلار بدهی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی در آرامش بازار ارز موثر است

واریز ۲ میلیارد دلار بدهی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی در آرامش بازار ارز موثر است
واریز ۲ میلیارد دلار بدهی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی تاثیر مثبتی بر توان مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی خواهد داشت.
کد خبر : ۱۶۰۶۵۱

به گزارش ایبنا، قاسم رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان، در خصوص دلایل نوسانات بازار ارز در روز‌های پایانی سال اظهار داشت: متاسفانه سالهاست افراد سودجو و دلالان بازار ارز در ماه پایانی سال از همیشه فعال‌تر می‌شوند تا قیمت دلار را تا حد امکان دچار نوسان و افزایش کنند. این افراد طوری شرایط آینده را برای مردم تداعی می‌کنند که انگار آخر زمان شده و همه باید بلافاصله سرمایه‌های خود را از ریال به دلار تبدیل کنند.

وی ادامه داد: به همین دلیل همیشه در ماه‌های پایانی سال ما با چنین اتفاقاتی مواجه می‌شویم که دلیل اصلی آن هم ایجاد موج هیجانی توسط دلالان برای تشویق مردم و هجوم آن‌ها به بازار‌های غیر رسمی ارز است.

این فعال اقتصادی یادآور شد: سوداگران بازار ارز همیشه در روز‌های پایانی سال به دنبال آن هستند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و تا حد امکان ثبات و آرامش بازار را بر هم بزنند. در واقع درآمد و سود این افراد در عدم ثبات ارزی است که برای رسیدن به این هدف از هیچ اقدامی حتی سوء استفاده از ناآگاهی و هیجانات مردم دریغ نمی‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران، عملکرد بانک مرکزی در این خصوص را بسیار مهم و مثبت خواند و گفت: بی تردید نقش دولت و بانک مرکزی در مدیریت شرایط این چنینی بسیار مهم و تاثیرگذار است که خوشبختانه تاکنون بانک مرکزی توانسته با توجه به شرایط داخلی و بین‌المللی به خوبی بازار ارز را کنترل و مدیریت کند.

رضائیان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی در سال جاری توانست با اجرای سیاست‌های ارزی خود به خوبی بازار را کنترل کند که امیدوارم بتواند مثل سال گذشته از پس روز‌های پایانی امسال هم بر آید. به ویژه آنکه کشور ما همچنان تحت فشار و محدودیت‌های مختلف داخلی و بین‌المللی از جمله تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب است و همین موضوع مسئولیت بانک مرکزی را بسیار سنگین‌تر می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به واریز ۲ میلیارد دلار بدهی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی گفت: قطعا این موضوع در شرایط کنونی و روز‌های پایانی سال تاثیر مثبتی بر توان مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی خواهد داشت و می‌تواند التهاب بازار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. گواه این موضوع نیز کاهش قیمت دلار در ساعات اولیه انتشار این خبر بود که نوید دهنده این است که واریز این مبلغ به خزانه بانک مرکزی نیز می‌تواند در روز‌های آتی هم باعث تثبیت و آرامش بیشتری در بازار شود.

وی با پیش بینی نوسانات قیمت دلار در روز‌های پایان سال اظهار داشت: اگر بانک مرکزی بتواند علاوه بر تکیه بر منابع ارزی خود، سرمایه‌های سرگردان و بلاتکلیف مردم را نیز به خوبی به سمت بخش مولد هدایت کند، هیچ مشکلی در تامین ارز تا پایان سال و حتی سال آینده نخواهیم داشت. بی‌تردید اگر دولت و بانک مرکزی بتوانند با ارائه برنامه‌های جامع و مدون در راستای سرمایه گذاری ایمن و کم ریسک، سرمایه‌های سرگردان را به بخش مولد و اقتصادی کشور سوق دهد، بسیاری از مشکلات و کاستی‌های اقتصاد ما بر طرف خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر