05 اسفند 1402 - 22:54

آرامش بازار ارز با انتقال ۲ میلیارد دلار از بدهی‌های بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی

آرامش بازار ارز با انتقال ۲ میلیارد دلار از بدهی‌های بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی
واریز بدهی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی زمانی می‌تواند در کنترل بازار موثر باشد که «هزینه کرد» آن هم بر عهده بانک مرکزی باشد.
کد خبر : ۱۶۰۷۴۸

به گزارش ایبنا؛ امید ماهرانی، عضو کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران در واکنش به واریز بدهی حدود ۲ میلیارد یورو بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی و تاثیر آن بر بازار ارز گفت: این موضوع در نگاه کلی، اتفاق بسیار خوب و امیدوار کننده‌ای است؛ اما باید مشخص شود که هزینه کرد این میزان از ارز واریزی به خزانه، با دولت است یا بانک مرکزی. مطمئنا اگر هزینه کرد آن بر عهده بانک مرکزی باشد باید منتظر تداوم اتفاقات مثبت در ماه پایانی سال در بازار ارز باشیم.

 

این فعال اقتصادی ادامه داد: بی‌تردید بانک مرکزی می‌تواند با منابع ارزی جدید در اجرای سیاست‌های خود در کنترل و مدیریت بازار ارز و روند ثبات بازار بسیار موفق‌تر عمل کند. البته باز هم تاکید می‌کنم این موضوع مشروط بر آن است که بانک مرکزی تصمیم گیرنده اصلی این میزان از ارز واریزی به خزانه باشد.

 

رئیس کمیسیون کارآفرینی، کسب و کار‌های نوین و دانش بنیان استان فارس اظهار داشت: بانک مرکزی با استفاده از این دارایی می‌تواند گام‌های موثرتری در راستای کنترل و کاهش تورم بردارد. البته مدیریت این منابع باید طوری تدوین و اجرایی شود که پایه پولی نیز افزایش پیدا نکند و پول بدون پشتوانه وارد بازار‌ها نشود. 

 

ماهرانی به اهمیت کنترل نوسانات بازار ارز در ماه پایانی سال اشاره کرد و گفت: قطعا این میزان از ارز واریز شده به خزانه بانک مرکزی می‌تواند بازار ارز و حتی بازار‌های دیگر را تحت تاثیر مثبت خود قرار دهد. فقط امیدوارم بانک مرکزی سناریو و برنامه مطلوبی را در این راستا داشته باشد تا بتواند بهترین استفاده را از این منابع ببرد و گام‌های بلند و موثرتری در مهار تورم بردارد.

 

منبع: نود اقتصادی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر