اسرائیل برای ادامه جنگ ۶۰ میلیارد دلار وام می‌گیرد

اسرائیل برای ادامه جنگ ۶۰ میلیارد دلار وام می‌گیرد
رژیم صهیونیستی قصد دارد ۶۰ میلیارد دلار وام بگیرد و مالیات را برای تامین مالی جنگ غزه افزایش دهد.
کد خبر : ۱۶۰۷۹۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، رژیم صهیونیستی قصد دارد امسال ۶۰ میلیارد دلار وام بگیرد، استخدام‌های دولتی را متوقف کند و مالیات‌ها را پس از دو برابر شدن هزینه‌های نظامی خود در نتیجه جنگ با نوار غزه افزایش دهد.

بر اساس آنچه روزنامه فایننشال تایمز انگلیس گزارش داد، یالی روتنبرگ، حسابدار کل وزارت دارایی رژیم صهیونیستی گفت: جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه - که وارد پنجمین ماه خود شده است - خسارات زیادی به بار آورده و اقتصاد اسرائیل در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ حدود ۲۰ درصد به صورت سالانه کاهش یافته است.

بر اساس گزارش این روزنامه، تأثیر اقتصادی پس از آن رخ داد که رژیم صهیونیستی تعداد نیرو‌ها را به تعداد ۳۰۰۰۰۰ سرباز ذخیره و حدود ۲۰۰۰۰۰ سرباز عادی بسیج کرده و ده‌ها هزار شهرک نشین نیز از شمال در نزدیکی مرز با لبنان و از جنوب در نزدیکی مرز با نوار غزه آواره شدند، هزینه‌های مصرف کننده کاهش یافت و حدود ۱۵۰۰۰۰ کارگر فلسطینی از ورود به رژیم صهیونیستی از کرانه باختری اشغالی جلوگیری کردند.

این روزنامه به نقل از روتنبرگ نوشت که عامل اصلی برای بازگرداندن سلامت اقتصاد اسرائیل، از کار انداختن سربازان ذخیره است. حدود یک پنجم از احضارشدگان کسانی هستند که هنوز در حال جنگ هستند (حدود ۶۰۰۰۰ نفر) و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا پایان ماه مارس آینده به ۳۰ تا ۴۰۰۰۰ نفر کاهش یابد، به خصوص که شدت نبرد‌ها "کاهش یافته است.

روتنبرگ خاطرنشان کرد که این سناریو همان چیزی است که بودجه اسرائیل بر اساس آن بود.


با این حال، علیرغم هشدار‌های بین المللی مبنی بر اینکه حمله به چنین منطقه پرجمعیتی ویرانگر خواهد بود، رژیم اشغالی تهدید می‌کند که حمله خود را در غزه به رفح، شهر جنوبی که بیش از یک میلیون نفر آواره در نوار غزه به آن پناه برده اند را گسترش خواهد داد.

حمله رژیم صهیونیستی منجر به شهادت حدود ۳۰۰۰۰ فلسطینی که بیشتر آن‌ها کودک و زن بودند، و مناطق وسیعی از نوار غزه را ویران کرد و بیش از ۸۵ درصد از جمعیت ۲.۲ میلیون نفری خود را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود کرد.

با توجه به این تحولات، دولت قصد دارد هزینه‌های دفاعی را در سال جاری به میزان ۵۵ میلیارد NIS (۱۵.۱۳ میلیارد دلار) افزایش دهد که ۸۵ درصد افزایش نسبت به بودجه دفاعی قبل از جنگ است.

وزارت دارایی گفت که این امر باعث افزایش هزینه‌های دفاعی به حدود ۲۰ درصد بودجه سال ۲۰۲۴ می‌شود که این رقم قبل از جنگ ۱۳.۵ درصد بوده است.


این روزنامه به نقل از روتنبرگ نوشت: ما معتقدیم که در سال‌های آینده هزینه‌های دفاعی در رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت و به همین دلیل اکنون اقدامات مالی را انجام داده‌ایم.

وی افزود: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان خارج از دولت برای ارائه مشاوره در مورد هزینه‌های دفاعی آینده تشکیل شده است.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: اسرائیل غزه بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر