آنچه در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گذشت

آنچه در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گذشت
بیانیه الجزایر تعهد صادرکنندگان گاز را با هدف تلاش برای بازار‌های متعادل و قابل اعتماد تایید کرد.
کد خبر : ۱۶۰۹۳۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، دیروز شنبه، فعالیت‌های هفتمین نشست سران مجمع کشور‌های صادرکننده گاز در الجزایر باحضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و با تصمیمات و توصیه‌های مهمی برای اعضای این گروه و بازار بین المللی گاز به پایان رسید.

"اعلامیه الجزایر" بر رد این گروه از هرگونه مداخله مصنوعی در بازار‌های گاز طبیعی، از جمله تلاش برای تأثیرگذاری بر مکانیسم‌های تعیین قیمت و عملکرد‌های مدیریت ریسک در بازارها، علاوه بر محدودیت‌های قیمتی با انگیزه سیاسی، که منجر به "تشدید محدودیت‌ها می‌شود" تاکید کرد.

اعضا همچنین مخالفت مطلق خود را با اعمال یکجانبه اقدامات و رویه‌های مالیاتی بی‌سابقه و موجه تحت تهدید تضمین امنیت منابع انرژی برای برخی، به قیمت کاهش قوانین بازار‌های گاز طبیعی ابراز کردند.

این ممکن است «تشدید عدم تعادل را به ضرر مردمی که در موقعیت‌های شکننده زندگی می‌کنند، تهدید کند».

از سوی دیگر، بیانیه اجلاس سران خواستار سرمایه گذاری به موقع در ثبات بازار، جریان بلامانع منابع مالی و دسترسی به فناوری و انتقال دانش به روشی بدون تبعیض شد.

به گفته این اعلامیه، کشور‌های صادرکننده گاز بر رد هرگونه استفاده از تغییرات آب و هوایی به عنوان توجیهی برای اجرای اقداماتی که مانع از سرمایه گذاری در پروژه‌های گاز طبیعی می‌شود و برای اعمال هرگونه ابزار تبعیض خودسرانه یا هرگونه محدودیت قانع کننده که مستقیماً قوانین تجارت بین المللی را نقض می‌کند، تاکید کردند.

این گروه همچنین بر حمایت از نقش اساسی قرارداد‌های بلندمدت گاز طبیعی، علاوه بر قیمت گذاری آن، بر اساس شاخص نفت و فرآورده‌های نفتی برای تضمین ثبات سرمایه‌گذاری‌ها در توسعه منابع گاز طبیعی تاکید کرد.

سران کشور‌ها و دولت‌ها از پیوستن جمهوری موزامبیک، جمهوری اسلامی موریتانی و جمهوری سنگال به این مجمع استقبال کردند و بر تلاش جمعی مجمع کشور‌های صادرکننده گاز برای تقویت همکاری‌ها و گفتگو در زمینه انرژی تاکید کردند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
برچسب ها: گاز الجزایر نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر