20 اسفند 1402 - 10:12
مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی؛

وصول بیش از ۵/۵ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی

وصول بیش از ۵ ۵ میلیارد دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی از بخش خصوصی
مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی از وصول بیش از ۵/۵ میلیارد دلار مطالبات این صندوق خبر داد.
کد خبر : ۱۶۱۱۵۲

به گزارش ایبنا، علیرضا بنی‌هاشمیِ؛ مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی گفت: در بخش ریالی تمامی مطالبات از بانک‌های عامل و در بخش ارزی نیز بیش از ۵/۵ میلیارد دلار از مطالبات صندوق وصول شده است؛ ضمن آنکه در اسفندماه ۱۴۰۲ نیز موفق به وصول بیش ۲۰۰ میلیون دلار از مطالبات ارزی صندوق شده‌ایم.

مدیر نظارت و وصول مطالبات صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مطالبات این صندوق در بخش نفت و گاز و نیروگاه است، گفت: عمده مسائل صندوق تأمین مالی طرح‌های ارزی حوزه انرژی به ویژه دربخش نفت و گاز و نیروگاه می‌باشد که با وجود اخذ تضامین لازم از دولت، وزارت نیرو و شرکت ملی نفت ایران تا کنون منجر به وصول مطالبات در این حوزه‌ها نشده‌ایم.

وی در خصوص مشکل وصول مطالبات صندوق از نیروگاه‌ها نیز ادامه داد: مشکل اصلی نیروگاه‌ها در بازپرداخت اقساط، قیمت خرید تکلیفی برق و عدم ارائه مجوز به نیروگاه‌ها به منظور فروش برق به صنایع و متعاقبا" بازپرداخت اقساط است.

بنی‌هاشمی در مورد مطالبات از طرح‌های با تضمین شرکت ملی نفت ایران نیز اظهار داشت: صندوق از طریق راهکار‌های قانونی پیگیر وصول مطالبات خود می‌باشد و با اختیاراتی که هیأت امنای صندوق توسعه ملی به صندوق اعطاء نموده است، مسیر وصول مطالبات برای ما هموارتر شده است.

وی تاکید کرد: این موضوع باید فرهنگ سازی شود که صندوق توسعه ملی که تنها صندوق ارزی کشور است برای ۸۵ میلیون جمعیت فعلی و نسل آینده‌ی کشور است و باید بتواند بودجه‌ی لازم را برای روز‌های بدون نفت تامین کند و منابع صندوق نباید در تعداد محدودی طرح رسوب کند بلکه باید با سرعت وصول و در سایر طرح‌ها مجدداً سرمایه‌گذاری شده تا موجب توسعه کشور گردد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر