20 اسفند 1402 - 16:43
وزیر نفت:

آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد

آمدن ترامپ تاثیری در فروش نفت ندارد
ترامپ تاثیری در فروش نفت نخواهد داشت و الان هم ما توانسیتم بالاترین رکورد فروش نفت را از سال ۹۷ داشته باشیم.
کد خبر : ۱۶۱۱۷۲

به گزارش ایبنا، وزیر نفت در جمع خبرنگاران در مراسم انعقاد قرارداد فشارافزایی پارس جنوبی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: ملی‌ترین و با ارزش‌ترین قرارداد کشور امروز به امضا رسید. این قرارداد از سال ۲۰۱۷ بود که زمزمه آن بود که منعقد شود، اما هیچ زمان این بحث تعیین و تکلیف نشد، لذا در این دولت تصمیم بر آن شد که فراساحل این پروژه اجرایی شود البته کشور شریک یعنی قطر نیز برای فشارافزایی فاز‌های خود با کمک شرکت‌های بزرگ در دریا طرح‌های خود را اجرا می‌کند.

اوجی گفت: بحث فشارافزایی در دولت‌های قبل مغفول مانده بود خوشبختانه با مطالعات به این جمع بندی رسیدیم با کمک ۴ پیمانکار داخلی ۲۸ سکو را در دستور کار قرار دهیم و امیدواریم ۳ تا ۴ سال آینده، هاب‌ها به مرحله بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: ارزش این قرارداد ۲۰ میلیارد دلار است و با کمک این طرح، تا ۷۰ سال آینده گاز خواهیم داشت. این کار می‌توانست ۸ سال پیش انجام شود و ما منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم از ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد دلار عایدی سرمایه گذاری خواهد داشت.

اوجی با اشاره با منبع تامین مالی این پروژه گفت: بار مالی این پیمان ۲۰ میلیارد دلار است که باید بین ۴ تا ۵ سال تامین شود و محل پرداخت نیز از صندوق توسعه ملی و سهم ۱۴.۵ درصد وزارت نفت از صادرات نفت خواهد بود.
وزیر نفت در ادامه به توسعه غرب کارون اشاره کرد و گفت: ما در غرب کارون ۹ میدان نفتی داریم که شش میدان آن مشترک است. با برنامه ریزی ۴۵۰ هزار بشکه نفت و روزانه ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز از این میدان‌ها برداشت می‌شود، شایان ذکر است در نیمه اول ۴۰۳ فاز آزدگان جوبی به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی در ادامه به اذعان داشت: تحریم‌های غرب تاثیری بر رشد و توسعه ما نداشته و رشد اقتصادی گروه نفت به ۲۰ درصد رسیده و به این معنا است که تحریم‌ها تاثیری نداشته است و رشد تولید گاز نیز ۵ درصد بوده درصورتی که رشد تولید گاز، در مابقی کشور‌ها ۲.۵ درصد بوده است.

اوجی ادامه با اشاره به تاثیر بازگشت ترامپ بر فروش نفت گفت: بازگشت ترامپ تاثیری در فروش نفت نخواهد داشت و الان هم با توجه به افزایش شدت تحریم‌ها ما توانسیتم بالاترین رکورد فروش نفت را از سال ۹۷ داشته باشیم.


وزیر نفت افزود: تولید نفت از میادین خوزستان قبل از دولت سیزدهم ۱.۶ میلیون بشکه در روز بود، اما امروز ۲.۷ میلیون بشکه در روز رسیده است.


وی در رابطه با قرارداد ایران و روس افزود: ما با کمپانی‌های روسی قرارداد بستیم و امروز شاهدیم که بخشی از آن قرارداد‌ها نیز به بهره برداری رسیده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر