20 فروردين 1403 - 10:05
بانک جهانی:

تورم مواد غذایی در ایران ۷.۵ درصد کاهش یافت

تورم مواد غذایی در ایران ۷.۵ درصد کاهش یافت
بانک جهانی از کاهش ۷.۵ درصدی تورم اسمی مواد غذایی در ایران خبر داد و ایران را در گروه کشور‌های سبز از نظر تورم مواد غذایی قرارداد.
کد خبر : ۱۶۲۰۰۳

به گزارش ایبنا، بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم اسمی مواد غذایی ایران در دومین ماه ۲۰۲۴ برابر با بهمن ۱۴۰۲ را ۳۱.۲ درصد اعلام کرد.

تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۷.۵ واحد کاهش داشته است. بانک جهانی نرخ تورم مواد غذایی ایران در نخستین ماه ۲۰۲۴ برابر با دی ماه ۱۴۰۲ را ۳۸.۷ درصد برآورد کرده بود.

نرخ تورم مواد غذایی ایران در فوریه ۲۰۲۴ کمترین رقم طی حداقل ۱۲ ماه گذشته بوده است.

آرژانتین گرفتار تورم ۲۹۶ درصدی مواد غذایی

در میان کشور‌های جهان، آرژانتین رکورددار نرخ تورم مواد غذایی در جهان بوده است، نرخ تورم مواد غذایی این کشور در ماه فوریه ۲۰۲۴ برابر با ۲۹۶ درصد و بیشتر از هر کشور دیگر در جهان بوده است.

لبنان با تورم ۱۸۱ درصدی و زیمبابوه با تورم ۸۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ترکیه با تورم ۷۱ درصدی در رتبه چهارم و ونزوئلا با تورم ۶۱ درصدی در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته اند. مصر با ۵۱ درصد، میانمار با ۵۰ درصد، مالاوی با ۴۵ درصد، نیجریه با ۳۵ درصد و فلسطین با ۳۳ درصد در رتبه‌های ششم تا دهم از این نظر قرار گرفته اند.

ایران که در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در رتبه نهم جهان از نظر میزان تورم مواد غذایی قرار گرفته بود در ماه فوریه با کاهش قابل توجه قیمت خوراکی‌ها توانسته خود را از جمع ده کشور نخست از این نظر خارج کند.

بانک جهانی: تورم واقعی مواد غذایی در ایران منفی شد

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود نرخ تورم واقعی مواد غذایی در کشور‌ها را بررسی کرده و برای نخستین بار ایران را در گروه کشور‌های سبز از این نظر قرار داده است.

تورم واقعی مواد غذایی عبارت است از تورم اسمی مواد غذایی منهای تورم کلی. ایران که در ماه پیش در گروه کشور‌های زرد از نظر میزان تورم واقعی مواد غذایی قرار داشت در گزارش جدید بانک جهانی به جمع کشور‌های سبز از این نظر پیوسته است. کشور‌های گروه سبز آن‌هایی هستند که نرخ تورم واقعی مواد غذایی آن‌ها کمتر از صفر یعنی منفی بوده است.

کشور‌های دارای تورم واقعی صفر تا ۲ درصد با رنگ زرد، کشور‌های دارای تورم واقعی بیشتر از ۲ تا ۵ درصد با رنگ قرمز و کشور‌های دارای تورم واقعی بیشتر از ۵ درصد با رنگ بنفش دسته بندی شده اند.

 

تورم مواد غذایی در ایران ۷.۵ درصد کاهش یافت

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر