20 فروردين 1403 - 16:49

کاهش ۳۳ درصدی تجارت ترکیه و رژیم صهیونیستی

کاهش ۳۳ درصدی تجارت ترکیه و رژیم صهیونیستی
آمارهای وزارت بازرگانی ترکیه حاکی از آن است که حجم تجارت با تل آویو پس از آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه ۳۳ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۶۲۰۲۴

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از آناتول، ارقام به دست آمده از وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که صادرات ترکیه به اسرائیل بین ۷ اکتبر تا ۲۰ مارس ۳۰ درصد و واردات آن ۴۳ درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌ها، تجارت کنونی بین ترکیه و رژیم صهیونیستی از طریق شرکت‌های دولتی انجام نمی‌شود، بلکه بیشتر از طریق شرکت‌های خصوصی، به‌ویژه شرکت‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

محموله‌های تجاری ترانزیتی که به مقصد اسرائیل و از بنادر ترکیه می‌گذرد نیز شامل این درصد می‌شود.

دولت ترکیه پیش از این اعلام کرد به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد اهمیت می‌دهد و به تمام تصمیماتی که در رابطه با حملات تروریستی اسرائیل به نوار غزه خواهد گرفت متعهد است.

کالا‌هایی که ترکیه به فلسطین می‌فرستد از گمرک اسرائیل عبور می‌کند، زیرا گمرک فلسطینی وجود ندارد و در اینجا قوانین تجاری، نوشتن مقصد (اسرائیل) یا کشور عبور (از طریق اسرائیل) را قید کرده اند.

در اینجا شایان ذکر است که اسرائیل روابطی را که فلسطین با کشور ثالث برقرار می‌کند به رسمیت نمی‌شناسد و از پیمان اسلو به عنوان دستاویز این امر استفاده می‌کند.

همچنین ۹۶.۵ درصد کالا‌هایی که ترکیه به فلسطین می‌فرستد از طریق دریا از طریق بنادر حیفا و اشدود و از آنجا به شرکت‌هایی در کرانه باختری و نوار غزه است.

بازرگانان اسرائیلی کالا‌هایی را از ترکیه می‌خرند تا به تجار فلسطینی بفروشند، در حالی که برخی از فلسطینی‌ها کالا‌هایی را از ترکیه وارد می‌کنند تا به اسرائیل بفروشند.

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر