21 فروردين 1403 - 09:15
با گذشت شش ماه از جنگ غزه؛

آینده اقتصادی رژیم صهیونیستی تاریک شد

آینده اقتصادی رژیم صهیونیستی تاریک شد
با گذشت شش ماه از جنگ در غزه، پیش‌بینی‌های پیرامون اقتصاد رژیم صهیونیستی، تا حدود زیادی منفی به نظر می‌رسند.
کد خبر : ۱۶۲۰۳۱

به گزارش ایبنا، شبکه الجزیره گزارش کرده است رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ، روزانه ۵۶ میلیارد دلار ضرر مستقیم متحمل می‌شود که نتیجه هزینه برای عملیات‌های ارتش در غزه و خسارت به شهروندان و سربازان آسیب دیده در این جنگ است.

طبق گزارش اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، اقتصاد رژیم صهیونیستی، در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، رشد منفی ۱۹.۴ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۲ داشت که شدیدترین کاهش از زمان پاندمی کووید است.

کاهش ۲۶.۹ درصدی مصرف شخصی، عامل اصلی تاثیرگذار در رشد منفی اقتصاد بود، زیرا سرمایه‌گذاری کسب و کار‌ها هم به میزان ۶۷ درصد کاهش یافت.

حدود ۲۰۰ هزار اسرائیلی از خانه‌های خود در شمال و جنوب سرزمین‌های اشغالی به دلیل تخلیه مناطق اطراف نوار غزه و درگیری‌های روزانه با حزب الله لبنان در شمال، آواره شده اند.

همچنین بیش از ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره برای خدمت فراخوانده شده‌اند و کارگران فلسطینی از زمان آغاز جنگ، از مناطق اسرائیلی اخراج شده اند و در نتیجه، این رژیم زیان قابل توجهی در بخش نیروی کار متحمل شده است.

مجموع صادرات رژیم صهیونیستی، به میزان ۱۸.۳ درصد کاهش یافته است. سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فناوری ۵۸ درصد کاهش یافته، اما این بخش، تا حدودی زیادی سر پا مانده است.

امیر راپاپورت، موسس شرکت سایبری «سایبرتِک گلوبال» به رویترز گفت: برخلاف بخش‌های دیگر، تنش‌های ژئوپلیتیکی، باعث افزایش علاقه و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سایبری شده است. بنابراین، انتظار داریم سرمایه‌گذاری بیشتری در شرکت‌های سایبری اسرائیلی صورت بگیرد و استارتاپ‌های جدید، به تهدید‌های نوظهور بپردازند.

 

دورنمای منفی پیش رو

 

آژانس اعتبارسنجی فیچ، کسری بودجه ۶.۸ درصد را پیش بینی کرده و اعلام کرد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی، به میزان ۶۵.۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

بررسی یک سازمان غیرانتفاعی اسرائیلی در نوامبر نشان داد حدود ۲۰ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی اظهار کرده اند درآمد آن‌ها به میزان «زیاد» یا «بسیار زیاد» از آغاز جنگ، لطمه دیده است.

همچنین الجزایر گزارش کرد بخش ساخت و ساز شاهد ضرر هفتگی ۶۵۰ میلیون دلاری است در حالی که فروش املاک، بدترین آسیب را در ۳۰ سال گذشته دیده است.

آژانس اعتبارسنجی مودیز در فوریه، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را از A ۱، به A ۲ تنزل داد و اعلام کرد که پیامد‌های ادامه جنگ در غزه، ریسک‌های سیاسی را برانگیخته و موسسات و توان مالی آن‌ها را تضعیف کرده است. این آژانس، دورنمای منفی برای رتبه اعتباری را حفظ کرد که به معنای احتمال تنزل بیشتر رتبه در آینده است.

بر اساس گزارش میدل ایست آی، آژانس فیچ هم رتبه منفی برای اقتصاد رژیم صهیونیستی را با اشاره به ادامه جنگ به عنوان یک دلیل، حفظ کرد. این آژانس اعلام کرد انتظار داریم با استمرار هزینه نظامی بالاتر در فضای سیاست داخلی پرشکاف و چشم انداز اقتصادکلان نامعلوم که توانایی رژیم صهیونیستی برای کاهش بدهی در آینده را کمتر می‌کند، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در کوتاه مدت، جهش پیدا کند.

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر