21 فروردين 1403 - 13:21
رئیس کل گمرک خبر داد؛

تجارت ۶۱ میلیارد دلاری ایران با ۵۶ کشور کنفرانس اسلامی

تجارت ۶۱ میلیارد دلاری ایران با ۵۶ کشور کنفرانس اسلامی
تجارت ایران با ۵۶ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی در سال گذشته با ۰.۱۹ درصد افزایش به رقم ۶۱ میلیارد دلار رسید.
کد خبر : ۱۶۲۰۴۴

به گزارش ایبنا، محمد رضوانی‌فر؛ رئیس کل گمرک گفت: میزان وزنی تجارت ایران با کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی ۹۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴.۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه از مجموع تجارت خارجی کشورمان با اعضای سازمان کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۹ میلیارد دلار به صادرات و ۳۲ میلیارد دلار به واردات از کشور‌های عضو کنفرانس اسلامی اختصاص داشت، اظهار کرد: در این مدت صادرات به کشور‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش ۱۱ درصد کاهش و واردات از این کشور‌ها ۱۳ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه سازمان کنفرانس اسلامی با ۵۷ کشور عضو ۲۴ درصد جمعیت دنیا و ۲۱ درصد سرزمین قابل سکونت را در اختیار دارد، گفت: بزرگترین شرکای تجاری کشورمان در بین کشور‌های اسلامی امارات متحده عربی، ترکیه، عراق، پاکستان، عمان، افغانستان، مالزی و اندونزی هستند.

به گفته وی، در بین بزرگترین شرکای تجاری ایران در سال ۱۴۰۲ تجارت ایران با کشور‌های ترکیه، عراق و اندونزی کاهش و با کشور‌های امارات متحده عربی، پاکستان، عمان، افغانستان و مالزی افزایش داشته است.

رضوانی‌فر گفت: در سال گذشته بیشترین میزان صادرات کشورمان در بین اعضای سازمان کنفرانس اسلامی به کشور‌های عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، پاکستان، افغانستان، عمان، اندونزی و جمهوری آذربایجان بوده است.

به گفته وی، در این مدت صادرات به کشور‌های کامرون، گامیبیا، مصر، برونئی و یمن از بیشترین افزایش و صادرات به کشور‌های عربستان سعودی، سودان، اردن، ساحل عاج و تونس از بیشترین کاهش برخوردار بودند.

رئیس کل گمرک ایران گفت: بیشترین میزان واردات از کشور‌های عضو کنفرانس اسلامی در سال ۱۴۰۲ از مبدا کشور‌های امارات متحده عربی، ترکیه، عمان، پاکستان، مالزی، عراق، ازبکستان و اندونزی بوده است.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر