26 فروردين 1403 - 13:41
بررسی‌های میدانی تأیید کرد؛

تخلیه‌ شوک اقتصادی پاسخ ایران به اسرائیل/ دلار غیررسمی در مسیر کاهشی

تخلیه‌ شوک اقتصادی پاسخ ایران به اسرائیل  دلار غیررسمی در مسیر کاهشی
کانال‌های تلگرامی دلار را در کانال ۶۷ هزار تومان اعلام می‌کنند اما کف بازار دلال‌ها به دنبال خریدار با نرخ ۶۵ هزار تومان می‌گردند.
کد خبر : ۱۶۲۱۷۴

به گزارش خبرنگار ایبنا، سرانجام بعد از حدود ۱۰ روز از جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق سوریه، شامگاه شنبه ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با یک حمله ترکیبی از انواع ابزار‌های نظامی در چارچوب عملیات "وعده صادق" پاسخ محکمی به صهیونیست‌ها داد.

اما اتفاق مهمی که در اقتصاد کشور و به‌ویژه بازار ارز رخ داد، تخلیه التهابات ناشی از گسترش تنش‌ها از صبح امروز بود که در پی پاسخ مقتدرانه ایران و وحشت اسرائیل از اقدام مجدد، در بازار‌ها حکم‌فرما شد.

در روز‌های گذشته برخی کانال‌های تلگرامی و فعالان فضای مجازی، سعی می‌کردند هم‌سو با سوداگران ارزی، به فضای روانی ناشی از پاسخ ایران دامن بزنند، اما با انجام موفق این عملیات معلوم شد بازار هوشمند است و نه تنها ادعای جهش ارزی را نقش بر آب کرد که پیام قدرت بازدارندگی و ثبات را از عملیات نیرو‌های نظامی ایران دریافت کرد.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایبنا از بازار ارز چهارراه استانبول و خیابان فردوسی تهران در ساعات ابتدایی امروز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ماه نشان داد آرامش کامل در بازار حاکم بوده و به جز چند دلال، عموم مردم اصلاً به سمت بازار ارز نیامده‌اند.

در گفتگو با فعالان کف بازار و صرافی‌ها نیز معلوم شد رونق معاملات جای خود را به رکود خرید و فروش داده و با توجه به پیش‌بینی فضای کاهشی نرخ ارز، کفه ترازو به سمت فروشندگان سنگینی می‌کند.

در حالی که کانال‌های تلگرامی نرخ دلار آزاد را در کانال ۶۷ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما در کف بازار دلال‌ها به دنبال خریدار با نرخ ۶۵ هزار تومان می‌گردند و حتی حاضر نیستند بیشتر از ۶۴هزار و ۳۰۰ تومان دلار بخرند.

این افراد اعتراف می‌کردند که نوع عملیات‌تر و تمیز ایران که هم مقتدرانه و هم بازدارنده بود، جای هیچ ابهامی باقی نگذاشت و فضای غبارآلودی که در روز‌های گذشته وجود داشت کاملاً شفاف شده است.

پس از شکست تحلیل‌های دلالان درباره تبعات پاسخ ایران، این افراد سعی می‌کردند روی پاسخ دوباره صهیونیست‌ها مانور بدهند که با اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه با حمله مجدد اسرائیلی‌ها همراهی نخواهد کرد، این حربه نیز خنثی شد.

از طرفی بررسی بازار‌های جهانی نشان می‌دهد طلا عقب‌نشینی کرده و قیمت نفت هم در حوالی ۹۰ دلار آرام گرفته است که این دو عامل بیانگر این موضوع است که فعالان بازار جهانی احتمال ماجراجویی دوباره صهیونیست‌ها را بعید می‌دانند و به نظر می‌رسد سران این رژیم از اشتباه احمقانه خود درس گرفته باشند.

نویسنده: علی بردبار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر