28 آبان 1397 - 10:54
سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد:

آخرین اقدامات اروپا برای ایجاد کانال مالی با ایران

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد که سازوکار مالی اروپا تجربه نوینی است که برای اجرایی شدن آن برخی ابهامات وجود دارد ولی این مسائل دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود از سرعت لازم برخوردار نباشد.
کد خبر : ۹۳۷۷۳
بهرام قاسمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بهرام قاسمی که صبح امروز (دوشنبه) و در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سوالی درباره کانال ویژه مالی اروپا، افزود: اتحادیه اروپا و ۳ کشور اروپایی عضو برجام  متعهد به برجام هستند و باید تعهداتشان نسبت به ایران را انجام دهند؛ انتظار داریم که در اسرع وقت مکانیسم های مورد نظر ایران را عملیاتی کنند.


وی ادامه داد:  متاسفانه این روند به دلایل مختلف با کُندی مواجه است و با وجودی که اجرایی شدن این ساز و کار تجربه نوینی است، دلیلی نیست که اروپا در رفتار خود از سرعت لازم برخوردار نباشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم اروپا بتواند در اسرع وقت این سازوکار را به مرحله اجرا بگذارد و ما منتظر تفاهمات این کشورها برای اجرایی شدن این سازوکار هستیم. قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره این سازو کار گفت: امیدواریم که در ادامه روندی که با اتحادیه طی کردیم بتوانیم به این فرمول مشخص برای این سازو کار برسیم و اروپا و سه کشور بتوانند در این جهت گام های اساسی را بردارند.


وی با بیان اینکه امیدوار هستیم اراده سیاسی اروپا برای اجرایی شدن این سازو کار ادامه داشته باشد، اظهار داشت: به سختی های اجرایی شدن این ساز و کار به عنوان یک تجربه جدید و دشوار واقف هستیم؛ رسیدن به تفاهم حتی برای اروپا که در موضوعات داخلی خود نیز با چالش های بسیاری مواجه است، سخت است.


سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اروپا صحبت و مذاکره می کند ولی در نهایت منتظر دیگران نخواهد ماند و با استفاده از تمام ظرفیت های داخلی و امکاناتی که در کشور وجود دارد، مسائل اقتصادی خود را دنبال می کند.


قاسمی ادامه داد: اگر ببینیم طرف های برجامی در تعهداتی که برعهده آنهاست، گام های لازم را برنمی دارند، ما از ابزارها و توانمندی های خود استفاده لازم را خواهیم کرد ولی فکر می کنم هنوز جای امیدواری است.


وی تصریح کرد که همه گزینه ها برای ایران درباره برجام پابرجاست و با توجه به توانمندی های ملی و مردمی در ایران، تا لحظاتی که بتوان به تعهدات عمل کرد و دیگران نیز به قول و عمل خود پایبند باشند، ما پایبند خواهیم بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر