19 ارديبهشت 1398 - 09:27

توقف سازوکار مالی بانک‌های کره‌ای برای تسهیل تجارت با ایران

بانک‌های کره جنوبی سازوکار مالی ویژه خود با واحد پول ملی این کشور را که با هدف تسهیل تجارت ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت، متوقف کردند.
کد خبر : ۹۹۷۶۲
پول کره جنوبی

به گزارش ایبِنا به نقل از رگولیشن آسیا، بانک صنعتی کره و بانک "ووری" ارائه سازوکار خدمات مالی با پول ملی کره را که تاکنون به بیش از دوهزار شرکت کره ای کمک کرده بود تحریم‌های ایران را دور بزنند، متوقف کردند.


این درحالی است که از چند روز گذشته معافیت برخی خریداران نفت ایران از جمله کره جنوبی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران به پایان رسیده بود.


از زمانی که برای نخستین بار مبادلات دلاری ایران و برخی کشورهای دیگر در سال ۲۰۱۰ متوقف شده بود، بانک‌های کره ای ازجمله ووری و بانک صنعتی کره خدماتی را مبتنی بر واحد پولی کره ارائه می‌کردند که به شرکت‌های این کشور اجازه می‌داد محدودیت‌های موجود را دور بزنند.


این بانک‌ها حساب‌هایی مبتنی بر وون در بانک مرکزی ایران گشوده بودند که به صادرکنندگان کره ای اجازه می داد مبلغ دریافتی خود را با واحد پولی وون تسویه کنند و از سوی دیگر واردکنندگان کره ای نیز هزینه نفت و سایر کالاهای وارداتی را از طریق افزایش سپرده در حساب ویژه کره ای انجام می دادند.


در نوامبر سال گذشته میلادی بود که آمریکا تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران تعریف کرد، اما یک معافیت شش ماهه به هشت کشور داد که به تدریج واردات نفت از ایران را متوقف کنند. کره، چین، هند، ترکیه، ژاپن، یونان، ایتالیا و تایوان کشورهایی بودند که از معافیت بهره مند شده بودند.


کره جنوبی در هفته های گذشته چندین بار تلاش کرده بود که آمریکا را برای تمدید معافیت های این کشور قانع کند که البته در این تلاش شکست خورد.


برخی آمارهای منتشر شده مشخص می کند صادرات کالاهای کره ای به ایران در سال ۲۰۱۸ معادل دو میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر