به گزارش ایبِنا، به موجب بند (ی) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر میشود، مکلفند در چهارچوب آییننامه تبصره (۲) ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم نسبت به نصب، راهاندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ اقدام کنند.
بر این اساس کلیه صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداده ماه ۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود نموده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهرهبرداری از آن اقدام کنند.
بر اساس این گزارش برای دریافت پاسخ سوالات متداول در خصوص فرآیند ثبت نام سامانههای فروشگاهی پزشکان می توانید از اطلاعات ذیل استفاده کنید.
برای شروع مودی ابتدا باید فرآیند ثبت نام کد اقتصادی خود را تکمیل نموده باشد و در وضعیت ۴۵ قرار گرفته باشد.
برای مودیانی که همه اطلاعاتشان از سمت سازمان تایید شده است میتوانند از منوی سایر خدمات در ثبت نام کد اقتصادی گزینه ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را انتخاب و فرآیند ثبت مشخصات صندوق فروش و حافظه مالیاتی را آغاز نمایند.
تاریخ مشمولیت، مشمولین خدمات درمانی تاریخ ۹۸/۰۱/۰۱ است.
مودی در این فرم نوع مشمولیت خود را با توجه به فراخوانهای مربوط به صندوق فروش تعیین و در لیست مورد نظر انتخاب مینماید. مشمولین خدمات درمانی، مشمول بندی تبصره ۶ قانون بودجه ۱۳۹۸ میباشند.
تاریخ مشمولیت برای مودیانی که در حال فعالیت هستند از تاریخ فراخوان و برای مودیانی که بعد از تاریخ فراخوان شروع به فعالیت رسمی نمودهاند از تاریخ شروع فعالیت آنها میباشد که مودی باید در فیلد مربوطه تعیین نماید.
شماره سریال صندوق همان شماره سریال کارتخوان میباشد که توسط شرکتهای تامین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نمودهاند برای هر دستگاه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده شده است و در هنگام دریافت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) در اختیار مودی قرار میگیرد.
مدل دستگاه کارتخوان که توسط شرکت ارائه شده (شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت) اعلام میشود.
شماره سریال حافظه مالیاتی توسط شرکتهای تأمین کننده که مجوز ارائه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از سازمان مالیاتی کشور دریافت نمودهاند برای هر حافظه به صورت منحصر به فرد تخصیص داده میشود و در هنگام ارائه آن را در اختیار مودی قرار میدهند.
دریافت شناسه حافظه مالیاتی از طریق پیامک سازمان و استفاده از دستگاه کارتخوان میباشد. این قلم اطلاعاتی پس از راه اندازی کارتخوان در سامانه ثبت میشود.
این امکان برای مودی در نظر گرفته شده که در صورت تعطیلی موقت و یا دائم بنگاه اقتصادی قابلیت اعلام و غیرفعال شدن موقت یا دائم پایانه فروشگاهی (کارتخوان) و حافظه مالیاتی خود را در سامانه داشته باشد.
پس از تکمیل ثبت نام و تایید مشخصات ثبت شده توسط مودی، از طریق سازمان امور مالیاتی کشور بصورت پیامک برای مودی ارسال میگردد.
خیر، مودی بدون دریافت شناسه حافظه از سازمان مالیاتی نمیتواند صورتحساب صادر نماید.
بله امکان استفاده از چند کارتخوان از شرکتهای مختلف ارائه کننده خدمات پرداخت در یک مکان وجود دارد.
خیر، یک کارتخوان فقط میتواند برای یک مکان مورد استفاده قرار میگیرد.
خیر، یک حافظه فقط میتواند برای یک مکان مورد استفاده قرار گیرد.
ابتدا باید در این سامانه پایانه فروشگاهی (کارتخوان) قبلی را غیر فعال نماید سپس بعد از تایید و غیر فعال شدن توسط سازمان مودی میتواند اطلاعات پایانه فروشگاهی (کارتخوان) جدید را وارد نماید و فرآیند ثبت پایانه فروشگاهی (کارتخوان) را از اول شروع نماید.
تنها کارتخوانهایی که استانداردهای پایانه فروشگاهی را دارا باشند، قابلیت ثبت نام را خواهند داشت. استانداردها به صورت سیستمی کنترل میشوند. اگر امکان ثبت دستگاه کارتخوانی در سامانه وجود ندارد، به این مفهوم است که این دستگاه به علت عدم رعایت استانداردهای سامانه صندوق فروش فاقد تاییدیه سازمان امور مالیاتی کشور میباشد.
مشمولین محترم (پزشکان) میبایستی در اسرع وقت برای رفع مشکل به بانک مربوط یا شرکت ارائه کننده دستگاه کارتخوان خود مراجعه نمایند.