نگاهی به اوضاع اقتصادی چین

نگرانی درباره وضعیت جیب اژدهای زرد!

در بیشتر سال‌های دهه گذشته، از سرعت رشد اقتصادی چین کاسته شده، ولی داده‌های اخیر موجب نگرانی‌های تازه‌ای شده است. چه چیزی سرمایه گذاران را نگران کرده و واکنش چین چه بوده است؟
کد خبر : ۱۰۵۶۶۱
پرچم چین

به گزارش ایبِنا، پس از بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸، در حالی که کشورهای پیشرفته سرگرم مقابله با ضررهای ناشی از این بحران بودند، چین به صورت یک موتور کلیدی برای رشد اقتصاد جهان درآمد.


ولی از اوایل دهه ۱۹۹۰، سرعت رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان هرگز تا حد کنونی کُند نبوده است؛ ماه اوت گذشته شاهد پایین‌ترین سرعت رشد تولیدات صنعتی چین از سال ۲۰۰۲ تا کنون بود.


لی که چیانگ، نخست وزیر چین چند هفته قبل گفت حفظ نرخ رشد اقتصادی در حد بیش از شش درصد، کار آسانی نیست. مسائل داخلی، جنگ تجاری که آمریکا در رأس آن قرار دارد و تب خوکی، ترمزی برای سرعت رشد اقتصادی چین بوده است.


تامی وو، اقتصاد دادن ارشد آسیا در آکسفورد اکونومیکس، می گوید: "کاهش سرعت رشد اقتصادی چین کاملا قابل توجه است. تضعیف اقتصاد داخلی و نیز بدتر شدن اوضاع خارج، از جمله آهسته‌تر شدن رشد جهانی، و تنش‌های تجاری آمریکا و چین در آهسته‌تر شدن سرعت رشد اقتصاد این کشور تاثیر داشته است. "


با توجه به اهمیت چین در اقتصاد جهانی و تقاضای زیاد این کشور برای همه چیز از کالاها گرفته تا ماشین آلات، به احتمال زیاد هر گونه کاهش رشد اقتصادی این کشور پیآمدهای به مراتب گسترده‌تری خواهد داشت. گری هافبوئر، از انستیتوی پیترسون برای اقتصاد بین المللی، تخمین زده که تنها یک درصد کاهش رشد اقتصادی چین، موجب دو درصد کاهش رشد اقتصادی جهان خواهد شد.


تولیدات صنعتی در حال حاضر در پایین ترین سرعت رشد از سال ۲۰۰۲ قرار دارد و از سرعت رشد خرده فروشی‌ها هم کاسته شده. در ماه اوت صادرات چین در مقایسه با یک سال قبل یک درصد کاهش یافت. کاهش صادرات به آمریکا معادل ۱۶ درصد بود- نشانه روشنی از این که مناقشه چین با آمریکا به تجارت دو جانبه لطمه می‌زند.


ولی در حالی که نرخ رشد از میزان دو رقمی اواسط دهه ۲۰۰۰ پایین‌تر است، کاهش اخیر رشد اقتصادی نسبتا سرعت کمتری داشته است. رشد اقتصادی چین در دومین سه ماهه سال اخیر در مقایسه با یک سال قبل، ۶.۲ درصد بوده، در حالی که این افزایش در سه ماهه اول، ۶.۴ درصد و در سال ۲۰۱۸، معادل ۶.۶ درصد بود.


دولت چین در سال جاری برای حمایت از اقتصاد سعی کرده مالیات را کاهش دهد و برای افزایش نقدینگی در سیستم مالی تدابیری اتخاذ کند. تحلیلگران معتقدند چین طی سالیان دراز به منظور فعال کردن اقتصاد، هزینه‌های زیربنایی را افزایش داده و در نتیجه اکنون جای زیادی برای پیشبرد اقتصاد با استفاده از این اهرم ندارد.


آمریکا و چین بیشتر از یک سال است که درگیر یک جنگ تجاری هستند و انتظار وضع تعرفه های بیشتری می‌رود. شیوع بیماری مهلک تب خوکی نیز در سال گذشته عامل منفی دیگری برای اقتصاد چین بوده است. چین که بزرگترین تولید کننده گوشت خوک در جهان است برای کنترل این بیماری تلاش می‌کند و حتی به کشتن بیش از یک میلیون خوک دست زده است.


برچسب ها: چین بحران مالی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها