23 آذر 1398 - 09:49

افزایش موجودی کالاهای اساسی در بنادر به ۴ میلیون تُن

معاون گمرک از موجودی چهار میلیون تُنی کالاهای اساسی در بنادر ایران خبر داد.
کد خبر : ۱۰۹۶۴۸
صادرات کالا

به گزارش ایبِنا، مهرداد جمال ارونقی درباره آخرین آمار میزان واردات برخی از کالاهای اساسی به کشور از ابتدای امسال تا اواسط آذرماه اظهار داشت: از تاریخ یک فرودین ۹۸ تا ۱۶ آذر ۹۸، یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۴۰ تن انواع دانه‌های روغنی وارد کشور شده که در مدت مشابه در سال گذشته این رقم دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۱۵۱ تن بوده است.


وی درباره میزان واردات برنج و مقایسه آن نسبت به سال گذشته گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۲۷ تن برنج وارد شده که در سال گذشته این رقم یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۳۴ تن بوده که از نظر وزنی واردات امسال ۱.۱۸ درصد افزایش داشته است.


معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتدای امسال تا ۱۶ آذرماه یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۱۵۲ تن روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع وارد شده که این رقم در سال گذشته ۸۲۰ هزار و ۳۹۳ تن در سال گذشته بوده است.


وی درباره میزان واردات کاغذ چاپ تحریر و خمیر کاغذ گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه بیش از ۲۳۳ هزار و ۷۳۰ تن کاغذ چاپ و تحریر وارد شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۵ هزار و ۷۹۰ تن بوده و میزان واردات خمیر کاغذ از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه ۱۶۶ هزار و ۵۸۹ تن بوه است که نسبت به سال گذشته افزایش ۱.۱۶ درصدی دارد.


ارونقی با اشاره به کاهش ۴ درصدی واردات ذرت گفت: میزان واردات ذرت از ابتدای فرودین ۹۸ تا ۱۶ آذرماه ۹۸، پنج میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۱۴ تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته شش میلیون و ۱۹۸ هزار و ۹۶۴ تن ثبت شده است.


این مقام مسئول با بیان اینکه موجودی فعلی بنادر، ۸۳ هزار PEU کانتینر کالا می باشد اعلام کرد: بیشترین کالاهای کانتینری در بندر شهیدرجایی، بندر امام، انزلی، بوشهر، چابهار و خرمشهر می باشد.


وی افزود: اگر تعداد باکس‌های کانتینر را لحاظ کنیم این میزان کانتینر کمتر از ۶۰ هزار باکس خواهد بود که موجودی این رقم در بنادر قابل قبول و منطقی است و اگر کمتر از این اعداد باشد جای نگرانی خواهد داشت که حجم واردات کالاهای سرمایه‌ای در کشورمان کاهش یافته است.


معاون گمرک ایران با بیان اینکه ظرف یک هفته توانستیم پنج هزار کانتینر در بنادر کشور ترخیص کنیم، گفت: هر روز به صورت متوسط هزار تا ۱۵۰۰ کانتینر در بنادر کشور ترخیص می‌شود که این نشان از پویایی عملیات ترخیص و تخلیه دارد.


وی با اشاره به آغاز واردات برنج به عنوان کالای اساسی در کشور گفت: حدود ۸۲ هزار تن برنج در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار دارد که از امروز ترخیص ٥٦ هزار تن آن البته با استثنائاتی، بدون اخذ تعهد در گمرکات کشور آغاز می‌شود.


ارونقی درباره مبدا واردات برنج گفت: عمدتا این برنج‌ها هندوستانی و پاکستانی هستند. این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر ایران چهار میلیون تن است گفت: اغلب این کالاها را گندم، ذرت، جو، شکر خام، سویا برنج و دانه‌های روغنی تشکیل می‌دهند.


وی افزود: همچنین موجودی کالاهای غیرکانیتنری که جزو کالاهای اساسی هم نیستند مانند تجهیزات نیروگاهی، ماشین آلات راهسازی، معادن و ماشین آلات خطوط تولید در حال حاضر حدود چهار میلیون تن برآورد می‌شود.


ارونقی اظهار داشت: ۲۰ شناور با ظرفیت ٣ هزار تن تا ٣٠ هزار تن در بنارد جنوبی و شمالی کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند و ۲۰ شناور هم در بندرگاه منتظر تخلیه کالاهای اساسی پهلو گرفته‌اند.


وی با اشاره به آغاز ترخیص کاغذ در گمرکات کشور گفت: در حال حاضر ۲۳ هزار تن کاغذ در گمرک شهید رجایی موجود است که اختلاف نظرهایی درباره تعیین تعرفه و مالیات و عوارض آن مبنی بر کاربرد و نوع کالا وجود داشت. در راستای رفع این اختلاف‌نظرها تفاهمی بین سازمان استاندارد، گمرک و وزارت صمت انجام شده است که این تفاهم‌ از امروز ابلاغ می‌شود و پس از ابلاغ آن ترخیص کاغذ آغاز خواهد شد.


ارونقی تاکید کرد: البته ترخیص درصدی کاغذ در چند ماه گذشته انجام شده است و بیش از ۹ هزار تن کاغذ در این مدت از گمرکات ترخیص شده‌اند.

برچسب ها: گمرک کالا اساسی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر