27 فروردين 1399 - 10:30
ایبِنا آمار سال ۹۸ را بررسی کرد؛

گزارش فعالیت شبکه بانکی در شبکه‌های اجتماعی

در این گزارش به وضعیت و آمار فعالیت شبکه بانکی ایران در شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در سال ۱۳۹۸ می‌پردازیم.
کد خبر : ۱۱۳۳۲۴
لوگو نهایی بانک ها

به گزارش خبرنگار ایبِنا، آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که بالغ بر ۸۰ درصد فعالیت‌های اینترنتی کاربران فارسی در شبکه‌های اجتماعی موبایلی انجام می‌شود و بر همین اساس شبکه‌های اجتماعی محبوبی همچون تلگرام، اینستاگرام و توئیتر در زمینه اطلاع رسانی، بازاریابی و جذب بیشتر مشتریان برای کسب و کارها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و لازم است تا در دنیای امروز به درستی از این ظرفیت بهره‌برداری شود؛ بانک‌های ایران نیز مانند سایر کسب و کارها به منظور اطلاع رسانی و بازاریابی خدمات و طرح‌های مختلف بانکی خود علاوه بر استفاده از روش‌های سنتی و انتشار تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند که در این میان برخی بانک‌ها با سرمایه گذاری بیشتر و به صورت هدفمند توانسته‌اند تا جایگاه خوب و ارشمندی را به دست بیاورند، اما همچنان جدی نگرفتن شبکه‌های اجتماعی برای برخی بانک‌های ایرانی باعث شده تا جایگاه مناسبی در پتانسیل عظیم شبکه‌های اجتماعی نداشته باشند.


سامانه رصد فضای مجازی هشنگ  گزارشی از فعالیت ۲۱ بانک در شبکه‌های اجتماعی محبوب تلگرام، اینستاگرام و توئیتر به صورت اختصاصی برای ایبِنا به عنوان رسانه مرجع شبکه بانکی آماده کرده که در ادامه به وضعیت بانک‌ها در سالی که گذشت نگاهی داریم.



شبکه بانکی در اینستاگرام


بر اساس تحلیل داده‌های فعالیت شبکه بانکی کشور در شبکه‌های اجتماعی، اینستاگرام محبوبترین شبکه اجتماعی در بانک‌های ایران بوده و ۱۹ بانک در اینستاگرام صفحات رسمی دارند که برای تبلیغات، اطلاع رسانی و آموزش به مشتریان از آن استفاده می‌کنند چرا که این شبکه اجتماعی با قابلیت‌های متنوع از جمله ارسال نظرات و بستر مناسب اشتراک گذاری اطلاعات زیرساخت خوبی برای ارتباط مستقیم با مشتریان و اطلاع رسانی است؛ البته لازم به ذکر است، برخی بانک‌ها مانند بانک ملت صفحات رسمی نیز در اینستاگرام داشته‌اند اما فعلا از دسترس خارج شده و مشتریان به آن دسترسی ندارند.


بانک شهر با بیشترین تعداد دنبال کننده و نرخ تعامل موفق ترین بانک در سال ۱۳۹۸ در شبکه اجتماعی اینستاگرام به شمار می‌رود؛ از سویی دیگر بانک آینده بیشترین تعداد پست ارسالی در صفحه خود در میان تمام بانک‌ها فعال در اینستاگرام را داشته و پویاترین صفحه اینستاگرامی شبکه بانکی اعلام شده است.


شبکه بانکی در  تلگرام


با وجود اینکه پیام رسان تلگرام در ایران فیلتر شده و تاکیدات بسیار زیادی مبنی بر عدم فعالیت سازمان‌ها در این پیام رسان و لزوم حضور در پیام رسان‌های داخلی مطرح شده، اما همچنان ۱۱ بانک در سال ۱۳۹۸ به صورت رسمی در تلگرام فعالیت داشند و از طریق پیام رسان محبوب تلگرام اطلاع رسانی‌های خود را انجام داده‌اند؛ گفتنی است، بعد از فیلترینگ تلگرام بسیاری از بانک‌ها صفحات رسمی خود را تعطیل کرده و به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت کردند که باعث شده تا حضور شبکه بانکی در سال‌های اخیر در تلگرام کاهش چشمگیری داشته باشد و برخی بانک‌ها فقط از این بستر به عنوان تبلیغات در کانال‌های تلگرامی استفاده کنند.


آمار فعالیت شبکه بانکی ایران در تلگرام حاکی از آن است که کانال رسمی بانک پاسارگاد موفق‌ترین کانال در جذب مخاطبین و انتشار محتوا در میان بانک‌های ایرانی در سالی که گذشت بوده است.


شبکه بانکی در توئیتر


شبکه اجتماعی توئیتر همانند تلگرام در ایران فیلتر است و تعداد کمتری مخاطب فارسی زبان دارد اما این در حالی است که توئیتر محبوبیت زیادی در میان جامعه نخبگان، خبرنگاران، دانشگاهیان و ... دارد و بسیاری از آمار و اخبار منتشر شده در تلگرام به استاد توئیتر بازنشر می‌شود؛ بر همین اساس حضور در توئیتر برای اطلاع رسانی و تبلیغات نیز می‌تواند به صورت هدفمند کاربردی باشد؛ بانک‌های ایرانی فعال در توئیتر فقط ۵ بانک هستند که باعث شده تا شبکه اجتماعی توئیتر کم اقبال ترین بستر برای ایجاد صفحه رسمی و اطلاع رسانی برای شبکه بانکی ایران باشد.


حساب رسمی بانک پاسارگاد در توئیتر موفق‌ترین بانک بوده و این بانک تونسته تا از توئیتر به درستی برای انتشار اخبار و پاسخگویی به سوالات مشتریان استفاده کند.


برترین بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی


بانک پاسارگاد در تلگرام ۱۵۸ هزار  و در توئیتر نیز ۶۶۳ دنبال کننده دارد؛ این بانک بالغ بر ۲۸۵۰ پست در تلگرام و ۲۲۷۷ پست در توئیتر منتشر کرده و در نهایت با ۷۰۰ لایک بیشترین میانگین لایک در توئیتر را در میان شبکه بانکی ایران به خود اختصاص داده است.


بانک شهر ۱۸۸ هزار دنبال کننده در اینستاگرام دارد و بیشترین میزان میانگین لایک در اینستاگرام را با ۲ هزار لایک در میان بانک‌های فعال را به خود اختصاص داده است.


بانک آینده با ارسال ۹۷۰ پست در صفحه اینستاگرام خود در سال ۱۳۹۸ در جایگاه نخست بیشترین پست در اینستاگرام قرار دارد.


بانک اقتصاد نوین بیشترین میانگین بازدید در کانال‌های تلگرامی بانک‌ها را با ۴۲ هزار بازدید دارد.



تعداد مخاطبین بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی


بانک شهر با ۱۶۶ هزار  در اینستاگرام و بانک پاسارگاد با ۱۵۸ هزار دنبال کننده در تلگرام و ۶۷۰ دنبال کننده در توئیتر بیشترین تعداد مخاطب در میان بانک‌های ایران را دارند؛ گفتنی است، بانک‌های ملی، صادرات، صنعت و معدن و کشاورزی در اینستاگرام صفحات رسمی ندارند و بانک‌های ملت، تجارت، رفاه کارگران، مسکن، صادرات، سینا، سپه، پست بانک و توسعه تعاون کانال رسمی تلگرام ندارند.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر