29 فروردين 1399 - 10:38

اعلام جزییات نخستین عرضه نفت خام سال ۹۹ در بورس انرژی

جزییات نخستین عرضه نفت خام سال ۹۹ در بورس انرژی مشخص شد.
کد خبر : ۱۱۳۳۸۵
بورس انرژی

به گزارش ایبِنا، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: نخستین عرضه نفت خام و میعانات گازی سال ۹۹ در بورس انرژی هفته آینده انجام می شود.


امیرحسین تبیانیان با اشاره به اینکه نخستین عرضه نفت خام و میعانات گازی در سال جاری، هفته آینده انجام خواهد شد، ‌ گفت: حجم عرضه هفته آینده در اطلاعیه‌ای اعلام می‌شود.


وی با بیان اینکه قیمت نفت در روزهای اخیر نوسان زیادی داشته، ‌ ادامه داد:‌ بر این اساس قیمت عرضه در روزهای نزدیک به عرضه اعلام می‌شود.


تبیانیان علت عدم عرضه در هفته‌های ابتدایی سال را درخواست برای عرضه در سال ۹۹ اعلام کرد و افزود: مجوزی که در اختیار ما بود مربوط به سال ۹۸ می‌شد و بر اساس بودجه همان سال تدوین شده بود. بنابر این، درخواست تمدید مجوز و انجام اصلاحات مورد نیاز را مطرح کردیم و تلاش شد تا در نخستین فرصت عرضه انجام شود.


نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی تاکید کرد: البته اصلاحات انجام شده در شرایط فروش و معامله نیست بلکه بیشتر مربوط به مجوزهایی می‌شود که برای عرضه در سال ۹۹ مورد نیاز بوده است.  


عرضه نفت خام در بورس انرژی به عنوان راهکاری برای دور زدن تحریم و همچنین برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام چند سالی است که در دستور کار قرار دارد، با این حال تا سال گذشته اقدام عملی در این زمینه اتفاق نیفتاد.


طبق قانون بودجه سال گذشته، دهم اردیبهشت ماه سال ۹۸ بود که وزیر نفت شیوه‌نامه عرضه نفت خام در بورس را ابلاغ کرد تا بر آن اساس نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی برای فروش به بخش خصوصی داخلی و خارجی عرضه شده و این افراد نفت خریداری شده را به مشتریان خارجی برسانند.


با این حال عرضه نفت و میعانات با اقبال چندانی مواجه نشد و نفت خام بورسی بی‌مشتری ماند و در سال گذشته تنها حدود یک میلیون بشکه نفت خام سبک و ۸۰ هزار بشکه نفت خام سنگین به فروش رسیده و میعانات گازی روی دست فروشنده ماند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر