در بحبوحه افزایش‌ تنش‌ها؛

ریاض از ورود کالاها با برچسب «ساخت ترکیه» خودداری می‌کند

عربستان سعودی در بحبوحه افزایش تنش ها با ترکیه،با فشار بر کسب و کارهای داخلی از آنان خواسته تا از تجارت با آنکارا خودداری و همچنین کامیون های حامل میوه و سبزیجات تازه را در مرز دو کشور توقیف کرده است.
کد خبر : ۱۱۶۴۶۶
عربستان

به گزارش ایبِنا به نقل از میدل ایست‌آی، یکی از مقامات ترکیه که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شده است، اظهار داشت: مراجع زیربط در مورد موضوع با عربستان تماس گرفته‌اند. وزیر تجارت ترکیه نیز با همتای سعودی خود تماس تلفنی برقرار کرده است.


نشریه دنیا چاپ ترکیه نیز نوشت که مقامات عربستان به طور انفرادی با کسب و کارهای سعودی تماس گرفته و به آنان گفته‌اند که از تجارت با شرکت‌های ترکیه‌ای خودداری و آنان را به پرداخت جریمه تهدید کرده اند.


در ادامه گزارش این به نقل از یک صادرکننده ترکیه ای آمده است: مقامات سعودی به دلیل تحریم‌های سازمان تجارت جهانی نمی‌توانند چنین سیاستی را به طور رسمی اعلام کنند. تحت مقررات سازمان تجارت جهانی، ترکیه می تواند علیه ریاض شکایتی را مبنی بر دریافت غرامت بابت ضررهای متحمل شده، تنظیم کند البته اگر بتواند اثبات کند که رفتار سعودی‌ها در قبال کسب و کارهای این کشور (ترکیه) غیرقانونی بوده است.


تلاش‌های ریاض علیه منافع ترکیه لغو قراردادهای کارمندان رده بالای ترکیه‌ای شاغل در عربستان را نیز شامل می‌شود. در گزارش نشریه دنیا می‌خوانیم: شما حتی نمی‌توانید کالاهای ترکیه‌ای وارداتی از آلمان را بفروشید زیرا آنها (عربستان) هیچ کالایی را برچسب «ساخت ترکیه» نمی‌خواهند.


داده‌های آماری وزارت تجارت ترکیه نشان می‌دهد که صادرات این کشور به عربستان در ماه ژون نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته و پس از افتی مقطعی در اوج بحران کرونا، در ژوئن تقریبا به ۲۱۳ میلیون دلار رسیده است.


از سال گذشته یعنی زمانی که به دلیل اختلافات منطقه‌ای و همچنین قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد آل‌سعود در ترکیه، تنش‌های مابین آنکارا و ریاض بالا گرفت، مقامات عربستان به طور آشکارا علیه ترکیه اقدام به راه اندازی کمپین کرده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر