29 مرداد 1399 - 14:01

اثر افزایش سقف سنی وام خانه‌اولی‌ها در بازار مسکن

با وجود رکود سنگین معاملاتی در پایتخت، با انتشار خبر افزایش سقف سنی خانه‌های مشمول تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم جست و جوی خانه اولی‌ها در بازار مسکن از سر گرفته شد.
کد خبر : ۱۱۷۲۵۲
مسکن

به گزارش ایبِنا به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، شورای پول و اعتبار در زمان تصویب صندوق پس‌انداز مسکن یکم، قدمت ساختمان های مشمول تسهیلات این صندوق را ۱۵ سال در نظر گرفته بود که این میزان از تاریخ صدور پروانه ساختمانی محاسبه می شود. به این ترتیب با توجه به اینکه فرایند ساخت و تجهیز کامل بسیاری از آپارتمان‌ها در تهران ۲ و بعضا تا ۳ سال به طول می‌انجامد، عملا امکان دریافت تسهیلات صندوق یکم که مختص خانه اولی‌ها تدارک دیده شده بود، برای خانه‌های با نهایتا ۱۲ یا ۱۳ سال سن سپری شده از زمان تکمیل وجود داشت.


از طرفی به دنبال تغییرات قیمتی شدید مسکن در تهران و به دنبال آن دیگر شهرهای کشور طی دو سال اخیر، فاصله قدرت خرید خانه اولی‌ها با قیمت خانه‌های مشمول وام یکم که به واسطه سن بنای پایین، ارزش بیشتری داشتند، رفته رفته به حدی افزایش یافت که عملا یک گروه از سپرده‌گذاران در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نتوانستند پس از اتمام دوره سپرده‌گذاری از صندوق خارج شوند.


بانک مسکن با شناسایی این مشکل، موضوع را با بانک مرکزی در میان گذاشت و پیشنهاد تغییر سقف سنی را از مدتی پیش مطرح کرد. در نهایت بر اساس موافقت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی سقف سنی واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم از چند روز قبل از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزایش پیدا کرد.


تحقیقات میدانی هیبنا از واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد به محض انتشار این خبر، حضور خانه اولی‌ها در بازار مسکن که به نزدیک صفر رسیده بود، از سر گرفته شده است. در مقابل بنگاه‌های ملکی هم این روزها با وجود رکود، دامنه متنوعی از آپارتمان های فروشی در بازه ۱۰ تا ۲۰ سال ساخت برای عرضه به متقاضیان مسکن دارند که پیش‌تر فقط خریداران بدون وام یا استفاده‌کنندگان از تسهیلات اوراق امکان معامله آنها را داشتند، اما اکنون خانه اولی‌ها نیز مخاطب این نوع فایل‌های بازار مسکن هستند.


واسطه‌های ملکی می‌گویند با این تصمیم عملا مشکل کمبود عرضه متناسب بودجه خانه اولی‌ها تا حد زیادی برطرف شده و آنها می‌توانند خانه‌های با سن بنای بیشتر را که با قیمت‌های مناسب‌تر عرضه می‌شوند و اغلب تا ۲۰ درصد ارزانتر از آپارتمان نوساز در همان منطقه هستند، خریداری کنند. با این خرید آنها از صندوق یکم خارج شده و ارزان‌ترین تسهیلات مسکن شبکه بانکی با نرخ سود ۸ درصد و در بافت فرسوده ۶ درصد را دریافت خوهند کرد و از طرفی بر آسانسور تورم ملکی سوار می‌شوند؛ به این معنا که حتی اگر خانه خریداری شده برای سکونت مطلوب آنها نباشد، دست‌کم نقدینگی آنها به دارایی ملکی تبدیل خواهد شد و در طول سال‌های آینده قدرت خرید مسکن آنها از آنچه امروز هست، کمتر نخواهد شد.


در شرایط اقتصادی خاص کنونی، تامین مسکن خانه اولی ها به عنوان یک ضرورت ملی باید در اولویت باشد و بانک تخصصی مسکن نیز از همین رو با وجود تنگناهای اعتباری، گشایش تازه‌ای برای پرداخت تسهیلات مسکن یکم به زوج های جوان رقم زده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر