08 مهر 1399 - 08:05

تصمیم جدید در ترخیص کالا از مناطق آزاد تحریک‌کننده تقاضای ارزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع ترخیص کالاها از مناطق آزاد به ویژه مناطق آزادی که تفکیک آن از سرزمین اصلی میسر نیست، تحریک کننده تقاضای ارزی و نگران کننده است.
کد خبر : ۱۱۸۳۱۷
صادرات کالا

به گزارش ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی در نود و ششمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی افزود: گزارشی را دریافت کردیم که معاونت حقوقی رئیس جمهور پیگیر ترخیص کالاهایی است که خروجی مناطق آزاد آمده است این موضوع از آنجا که تفکیک تعداد زیادی از مناطق آزاد از سرزمین اصلی میسر نیست جریان جدیدی را در تحریک تقاضای ارز ایجاد می‌کند.


پورابراهیمی گفت: تقاضای بنده این است دستور ویژه‌ای در خصوص سیاست‌های ارزی، صادرات و موضوعات مرتبط با تمدید کارت بازرگانی صادر شود ضمن اینکه معتقدیم حتی یک دلار صادراتی هم باید به کشور بازگردد.


وی افزود بخش عمده‌ای از صادرکنندگان خوشنام کشور درگیر تبعات شدند که ناشی از عملکرد صادرکنندگان با کارت به اصطلاح یک بار مصرف است.


پور ابراهیمی گفت: برای بهره مندی صادر کنندگان از تسهیلات سرمایه در گردش مقرر شد که صادرکنندگان از طریق سامانه سپیدار اقدام کنند، اما با مشکلاتی که در این سامانه و مشکلات مرتبط با تصمیمات اخیر مربوط به حوزه صادرات وجود داشت تنها سه تا پنج درصد از صادرکنندگان توانستند از این سامانه استفاده کنند ضمن اینکه برای صادرات بعدی خود هم با مشکل مواجه شدند؛ بنابراین گزارش سامانه "سپیدار " بر اساس مفاد ماده یک بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۹۸ در خصوص سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی طراحی شده است و صادرکنندگان می‌توانند درخواست‌های خود برای دریافت این تسهیلات را از طریق این سامانه به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کنند.


کاهش صادرات با تصمیم های یکباره اقتصادی


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: تصمیم های یکباره اقتصادی در حوزه صادرات کاهش صادرات را در پی خواهد داشت.


 غلامحسین شافعی  در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: در یک تا دو ماه آینده ما شاهد افت صادرات خواهیم بود در حالی که با توجه به اتفاقاتی که در خصوص نرخ ارز افتاده است، می توانستیم وضع متفاوت تری در خصوص صادرات داشته باشیم.


رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشکل ما در خصوص صادرات  مرتبط با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت است، گفت: سازمان توسعه تجارت در مقابل سیاست های ارزی به یک سازمان کاملا منفعل تبدیل شده و در برابر سیاست های ارزی تسلیم است.


وی با انتقاد از حضور نیافتن اعضای اصلی شورای گفتگو در جلسات این شورا از وزیر اقتصاد خواست فهرست غایبان جلسه شورا را به اطلاع رئیس‌جمهور برساند.


آغاز نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی


نود و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر اقتصاد، رئیس اتاق بازرگانی ایران، فعالان اقتصادی آغاز به کار کرد.


بررسی مشکلات تأمین و توزیع نهاده‌های دامی و تولید خوراک دام و طیور کشور دستور کار اصلی نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است که در آن رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و الفت معاون قوه قضاییه نیز حضور دارند.
بررسی مسائل مهم روز کشور مرتبط با ماموریت شورای گفتگو، بخش پیش از دستور نشست امشب شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر