22 مهر 1399 - 08:57
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد:

تحریم؛ مهم‌ترین دلیل کاهش ارزش پول ملی

یک نماینده سابق مجلس با اشاره به برخی دلایل تاثیرگذار بر کاهش ارزش پول ملی، تحریم را مهم‌ترین دلیل افت ارزش ریال ذکر کرد.
کد خبر : ۱۱۸۶۹۳
لاهوتی

مهرداد لاهوتی درخصوص کاهش ارزش پول ملی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: ارزیابی کاهش ارزش پول ملی نیاز به بررسی تمام جوانب دارد. در ابتدا باید به بحث صادرات اشاره کرد. سال‌های قبل دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کردیم، یعنی ۲۰ میلیارد دلار بابت فروش نفت وارد کشور می‌شد. علاوه بر آن نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار هم صادرات کالاهای غیرنفتی داشتیم که در بدبینانه‌ترین حالت حاصل آن ۱۵۰ میلیارد دلار ارز بود.


وی در ادامه اضافه کرد: واردات کشور هم بحث دیگری است که از ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کرد. به این معنا واردات ارز به کشور بیش از صادرات آن بود. بنابراین عمده این داستان کاهش ارزش پول ملی به بحث تحریم‌ها برمی‌گردد که در نتیجه آن مقدار ارزی که مورد اشاره قرار گرفت، اکنون وارد کشور نمی‌شود. البته مباحث مدیریتی هم در این خصوص بی‌ایراد نیست. همان مقطع ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاقات امروز قابل پیش‌بینی و پیش‌گیری بود.


این نماینده سابق مجلس راهکار خود را درباره حل مشکل کاهش ارزش ریال چنین بیان کرد: درصدی از فضای به وجود آمده، روانی است. کشور در حال جنگ قرار دارد و منتقدان باید این نکته را مورد توجه داشته باشند. پمپاژ مثبت دیده نمی‌شود و متاسفانه عده‌ای در تلاش هستند تا در این فضا بر بی‌اعتمادی که به وجود آمده، بیافزایند. البته مسئولان نظام هم  می‌توانند شرایط و واقعیات جامعه را متناسب با نیاز آن ترسیم کنند.


لاهوتی در ادامه افزود: نکته دیگر منطقی شدن واردات است، به این معنا زمانی که ارز به راحتی وارد کشور می‌شد در واردات کالاها محدودیتی وجود نداشت، اما امروز که چنین نیست، واردات باید بر اساس ضرورت صورت گیرد. مسئله بعدی برگشت پول صادرات غیرنفتی به کشور است، زیرا فعالان اقتصادی مختلفی عنوان کردند که پول صادرات کالاهای آنها برنگشته است.


وی در این خصوص تاکید کرد: کنار عدم برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور این نکته هم جای تامل دارد که برخی از افراد که خانواده آنها خارج از ایران زندگی می‌کنند، آرام آرام پول خود را صادر می‌کنند به این معنا آنان ریال گرفته در ایران را پس از تبدیل به دلار به خارج از کشور می‌فرستند.


این نماینده سابق مجلس یادآور شد: علاوه بر این موارد، دولت باید از پیمان‌های دوجانبه پول استفاده کند. به این معنا با کشورهایی که ارتباط دوجانبه داریم مانند روسیه یا چین از این ظرفیت قانونی بهره ببرد تا از وابستگی به دلار کم شود.      

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر