15 آبان 1399 - 18:21

کاهش قیمت ارز نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی و جو انتخاباتی است

سقوط «انتخاباتی»قیمت سکه و ارز در معاملات امروز با کاهش قابل توجهی مواجه شد، هر سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دلار ۲۶۸۰ تومان نسبت به دیروز کاهش داشته است.
کد خبر : ۱۱۹۳۸۶

به گزارش ایبِنا،‌ بانک مرکزی در حالی در این چندماهه در مظان اتهام نابسامانی های بازار ارز قرار داشت که همتی رئیس کل این نهادمهم پولی، پیش از این ،بارها به مردم هشدار داده بود که در بازار ارز سرمایه گذاری نکنند، چرا که قیمت ها واقعی نیست و به زودی وارد روند کاهشی خواهد شد. در نتیجه با سیاست های این نهاد مالی و عرضه ارز در بازار متشکل ارزی و با توجه به نبود تقاضای واقعی،شاهد کاهش نرخ ها در بازار ارز هستیم.به نحوی که امروز (پنجشنبه 14آبان) نرخ ارز در صرافی‌های رسمی کشور با ریزش چشمگیری مواجه شد و قیمت فروش دلار در برخی صرافی‌ها به کانال ۲۵هزار تومان رسید.
همچنین قیمت سکه و ارز در معاملات امروز بازار تهران با کاهش قابل توجهی مواجه شد، هر سکه بهار آزادی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دلار ۲۶۸۰ تومان نسبت به دیروز کاهش داشته است. یورو نیز با کاهش 26500تومانی نسبت به دیروز به کانال 30هزار تومانی رسید.


این در حالی است که بانک مرکزی از اواخر مهر ماه و همچنین دو هفته نخست آبان ماه،میلیون ها ارز وارد بازار متشکل ارزی کرد که خریدار واقعی نداشت. براساس آمار بانک مرکزی، در مدت ۱۲ روز عرضه اسکناس ارز  به بازار متشکل ارزی، فقط کمتر از ۱۰ میلیون دلار آن خریداری شد که نشان از نبود تقاضای واقعی و موثر در بازار داشت.


همچنین بانک مرکزی در پنج روز کاری هفته دوم آبان ماه، روزانه به طور متوسط ۶۵ میلیون دلار ارز به صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» عرضه کرد که در مجموع فقط حدود ۱۱میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شده است. این امر نشان از نبود تقاضای واقعی و موثر در بازار دارد که بیش از پیش قاعده بازار را به سمت دلالی و سودجویی سوق می‌دهد.


از سوی دیگر ،با توجه به انتخابات ایالات متحده آمریکا که از روز 13 آبان به طور رسمی کلید خورد، بازار ارز تا حدودی از این رویداد تاثیر گرفت و این در حالی است که پیش از این نیز پیش بینی می شد که با روی کار آمدن جو بایدن نامزد انتخاباتی آمریکا و  به وجود امدن فضای خوشبینی،قیمت ها در ایران روند کاهشی به خود بگیرد.اگرچه  نتیجه انتخابات قطعی نیست ،اما با توجه به پیشی گرفتن بایدن از دونالد ترامپ در برخی ایالت‌های آمریکا، بازار واکنش مثبتی به شرایط نشان داده است و پیش بینی ها حاکی از ریزش نرخ دلار تا 20 هزار تومان است.


به هر حال این انتخابات در کنار سیاست های مهم و تاثیرگذار بانک مرکزی بازار ارز را به سمت بهبود پیش برده و انتظار می رود این روند همچنان ادامه داشته باشد چرا که فعالان بازار نیز معتقدند در صورت پیشتازی و پیروزی دموکرات ها در این کارزار انتخاباتی، جو بازار ارز ریزشی شده و رسیدن دلار به حدود 5000 تومان خیلی دور از انتظار نباشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر